Gala a Sevilla

Shakira i Karol G regnen en la telenovel·la (de Rosalía i Rauw Alejandro) dels Latin Grammy

Shakira i Karol G regnen en la telenovel·la (de Rosalía i Rauw Alejandro) dels Latin Grammy

Cristina Quicler / Afp

4
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Poques històries posen les orelles més rígides que les de desamor. Ahir a la nit, a la gala dels Latin Grammy, una de molt sonada sobrevolava l’esdeveniment i aterrava a l’escenari. Rosalía i Rauw Alejandro, parella abans-d’ahir, promesos fa no res, es retrobaven a Sevilla, on l’Academa Llatina de la Gravació va viatjar per primera vegada des dels Estats Units en la seva 24a edició. Sense arribar a trobar-se, almenys als ulls del populatxo, la catalana i el porto-riqueny van dialogar a través de cançons –tots dos van actuar a la gala– que miren al passat (en els Goya 2019 l’autora de ‘Motomami’ va recórrer a ‘Me quedo contigo’, de Los Chunguitos), com un missatge d’això que van tenir temps enrere i es va trencar, com va proclamar a l’inaugurar la cerimònia la de Sant Esteve Sesrovires.

Rosalía, portentosa i emocionant com sempre, va buscar al cançoner per obrir la gala i va arribar a un tema que Manuel Alejandro va compondre i va popularitzar la veu de Rocío Jurado, ‘Se nos rompió el amor’. Amb un vestit que va recordar el de la ‘venjança’, aquest que té l’empremta i història de Lady Di, l’artista va commoure amb aquest cant al desamor per a goig d’un entusiasta Antonio Banderas, cicerone ahir a la nit i Premi de la Presidència, i de tot el públic. Potser la cançó, el seu missatge i la manera de traduir tot allò sigui un joc en què participa tan sols la nostra ment, però també a això va jugar Rosalía quan va afegir discretament al final de la lletra una rematada: «‘Se nos rompió el amor/ de tanto usarlo… (i aquí hi ha la novetat), «‘o de no usarlo’». La telenovel·la, llarga, llarguíssima, d’aquests Latin Grammy, va tenir també molta pinta de karaoke: nombrosíssimes actuacions (un ‘set’ de Bizarrap, ‘medley’ de Laura Pausini...) en les més de tres hores de gala van deixar, i gairebé que millor, l’entrega de premis d’acte secundari.

El melodrama, aquesta vegada amb Rauw Alejandro (que va acudir a la festa amb la seva mare) com a protagonista, tenia un altre capítol per emetre. Ho va fer poc després, quan ja havia sortit algun premi gros de la nit, com el de Shakira i l’esmentat Bizarrap pel seu tema –aquest també carregat de despit, sentiment molt present ahir a la nit– que va guanyar el guardó a millor cançó pop i cançó de l’any, que es va confirmar al final de la cerimònia celebrada al Palau de Congressos i Exposicions de Sevilla (FIBES). El porto-riqueny va buscar a prop la seva inspiració, la va trobar en Laura Pausini (autoproclamada «la italiana més llatina de tot el cony món»), que acabava de ser venerada com a persona de l’any, i va cantar, o va respondre, amb ‘Se fue’ (1994). ¿Recorden? «‘Se fue, me quedó solo su veneno (se fue); se fue, y mi amor se cubrió de hielo (se fue); se fue, y la vida con él se me fue (se fue); se fue y desde entonces ya solo tengo lágrimas’». Rauw Alejandro va seguir la seva actuació amb ‘No me sueltes’ i ‘Baby hello’.

Notícies relacionades

Però els Latin Grammy ja tenia una telenovel·la de gran èxit programada, la de Shakira, la de les populars cançons de despit de la colombiana, multinominada ahir, i multipremiada (fins a tres estatuetes, igual que Bizarrap). Va cantar ‘Acróstico’ acompanyada per mitjà d’una gravació dels seus fills Milan i Sasha, presents també en la cerimònia. «Aquest premi el vull dedicar als meus fills, els he promès que seré feliç», va dir Shakira, que dilluns haurà de tornar a Barcelona per afrontar el seu judici per defraudar Hisenda, després de rebre el guardó a millor cançó de l’any per la sessió amb el productor argentí, que també es va emportar un Grammy llatí pel tema junt amb el canari Quevedo. Més enllà del raper, la música espanyola va celebrar el millor àlbum flamenc per a Niña Pastori.

I si Shakira va regnar, ho va fer de la mà de Karol G (totes dues van guanyar un guardó per la cançó ‘TQG’), una altra dona poderosa que, amb el seu àlbum (millor de l’any) ‘Mañana será bonito’, un disc escrit també després d’una ruptura sentimental, el sentiment omnipresent ahir, el desamor (per la seva extinta relació amb el traper Anuel AA), va conquerir fins a tres Latin Grammy.

Temes:

Música Rosalía