La IA, en el cine

Moltes llums i alguna ombra: l’acord sobre intel·ligència artificial dels guionistes amb els estudis de Hollywood

Moltes llums i alguna ombra: l’acord sobre intel·ligència artificial dels guionistes amb els estudis de Hollywood

Chris Delmas

5
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

«Les proteccions contra l’ús d’intel·ligència artificial en l’escriptura de guions són les primeres del seu tipus en una gran indústria. Són un pas significatiu per assegurar que els escriptors es poden beneficiar de l’ús de la intel·ligència artificial alhora que protegeixen els seus drets creatius».

Aquesta és part de la resposta que aquest dijous ha donat Bard, l’eina gratuïta d’intel·ligència artificial de Google, quan se li ha preguntat per l’acord aconseguit entre el sindicat de guionistes WGA i els estudis, plataformes i cadenes agrupats en l’Aliança de Productors de Cine i Televisió (AMPTP) que aquest dimecres va permetre posar fi a la vaga que 11.500 guionistes dels Estats Units han mantingut durant 148 dies.

Bard no erra al destacar la novetat del pacte, i els seus èxits, que són diversos i significatius, especialment perquè les negociacions sobre intel·ligència artificial (IA) a Hollywood s’havien convertit en un dels principals esculls per assolir l’acord final sobre el conveni col·lectiu dels guionistes, i estan també llastant les converses dels actors, en vaga des de mitjans de juliol.

Les llums

Segons el conveni, que, si el ratifiquen els membres del sindicat WGA en la votació entre el 2 i el 9 d’octubre, regirà la seva feina i la seva compensació els tres pròxims anys, es prohibeix donar crèdit com a guionista a una eina d’IA i, per tant, es considera que el que produeixi aquesta eina no es pot considerar material literari.

Els estudis, a més, hauran d’informar els guionistes si alguna cosa del material que se’ls dona per treballar ha sigut generada totalment o parcialment per IA, i en aquest cas són els escriptors els que reben crèdit i compensació pel desenvolupament dels guions, tot i que en la seva composició hagi participat una màquina. 

Els guionistes, a més, poden optar per utilitzar la tecnologia, però no estan obligats a fer-ho. I es mantindran trobades amb una periodicitat mínima de dues vegades a l’any en què els estudis hauran de facilitar informació sobre el seu ús o intenció d’ús d’eines d’intel·ligència artificial generativa en el desenvolupament i producció de pel·lícules.

Són tot avenços que han estès un respir d’alleujament en un moment en què no només Hollywood està expectant davant l’impacte de la IA. Però, com també adverteix el mateix Bard, «és encara massa aviat per dir com s’interpretaran i aplicaran les provisions sobre intel·ligència artificial del nou contracte». I el conveni, a més, arriba amb un asterisc.

L’ombra

El guionistes aspiraven a assegurar el control de com, quan o de quina manera el seu material s’utilitza per entrenar eines d’IA, o fins i tot si pot fer-se, una cosa que altres escriptors consideren una violació dels seus drets d’autor, com ha recordat la recent demanda presentada en un tribunal de Manhattan per Jonathan Franzen, George Saunders, George R. R. Martin i altres escriptors contra OpenAI per entrenar ChatGPT amb els seus textos. Els estudis es negaven a acceptar una restricció a què cap altra indústria ha accedit i quan la llei de propietat intel·lectual encara no és clara. I el duel ha quedat en un aparent impàs.

Guionistes i el sindicat es reserven el dret de reclamar com a no autoritzada o possiblement il·legal l’explotació del seu material literari per entrenar, informar o desenvolupar de qualsevol altra manera aquest ‘software’ generatiu, però ni WGA ni l’AMPTP han explicat amb detall en què es traduirà aquesta clàusula, una incertesa que augmenta pel buit legal actual. Perquè, tot i que en almenys 25 estats dels EUA, Puerto Rico i el districte de Colúmbia s’han presentat aquest any projectes de llei per regular la nova tecnologia, encara no s’ha aprovat cap norma.

Queda així una ombra sobre la nova relació. I al preguntar a Bard concretament sobre aquest entrenament es constata que és ja una realitat. «He sigut format amb un enorme set de dades de text i codi que inclou un gran nombre de guions. Això significa que puc entendre i generar guions, i puc identificar i respondre preguntes que hi estiguin vinculades», deia. «Per exemple, si em demanes que generi un guió per a un nou programa de televisió, ho puc fer [...]. Encara estic en desenvolupament, però aprenc coses noves cada dia», deia, i s’ha declarat «entusiasmat» per veure com es pot utilitzar per al que defineix com «ajudar escriptors i altres professionals creatius en el futur».

 

Un moment d’inflexió en la indústria

No és només la intel·ligència artificial, en qualsevol cas, la que planteja múltiples interrogants sobre el futur de Hollywood, els seus grans negocis i els seus treballadors. I la vaga ha servit per tornar els focus de nou a una indústria que, des de la irrupció de les plataformes de ‘streaming’, el declivi de la televisió tradicional i per cable i davant els canvis en els hàbits de consum dels espectadors, es veu sumida en un terratrèmol de transformacions i en un punt d’inflexió.

 L’aposta inicial en aquest nou escenari va ser produir més i més. De 408 sèries amb guió als EUA el 2015 es va passar a 532 el 2019 i 599 aquest any. Era el que alguns han vist com un punt de saturació. I ja fins i tot abans de l’aturada els grans estudis, de Netflix a Disney, Warner Bros. Discovery o Paramount feia més d’un any que realitzaven retallades, incloent-hi en inversió en nous programes i pel·lícules, pressionades per inversors que exigeixen beneficis abans que creixement en el món de subscriptors.

Notícies relacionades

 La vaga, en aquest context de més austeritat, fins i tot es va veure com una oportunitat per al·legar raons de «força major» i suspendre o fins i tot cancel·lar projectes d’alt cost. I ho explicava abans que comencés l’aturada des de l’anonimat un productor i antic directiu en una cadena al ‘Los Angeles Times’: «Ningú ho dirà, però crec que en privat estan contents perquè els permet sortir d’alguns acords».

Ara que els guionistes han aconseguit més protecció econòmica i elevar els seus guanys amb el nou conveni, els estudis, adverteixen els analistes, hauran de treure aquests diners d’un altre lloc. I alguns observadors de la indústria adverteixen que potser és més difícil que s’elegeixin projectes, o es renovin, i alerten que les compensacions més generoses poden anar només a uns quants. El guió del nou Hollywood, fins i tot amb un nou conveni, està encara sense acabar.