Llegenda electrònica
Kraftwerk torna del futur al Festival Jardins de Terramar
El grup alemany ha reafirmat a Sitges la seva condició de visionari amb un bonic espectacle audiovisual en què ha al·ludit a matèries tan actuals com la robòtica, el consum d’energia i l’europeisme
Així com altres grups veterans que viuen dels seus vells èxits solen ser objecte de mofa, befa i/o crítiques demolidores, a Kraftwerk se li perdona tot. Fa 20 anys que aquests alemanys no entreguen música nova, però no importa, ja que tot el que toquen continua sonant radicalment modern i ens recorda que aquests senyors van ser al seu dia uns autèntics endevins.
Ho hem pogut constatar aquest dissabte al Festival Jardins de Terramar, de Sitges, un marc bucòlic, tocat per la brisa marina, en què Kraftwerk ha recorregut aquest repertori amb el qual, fa 40 i 50 anys, ens parlava del present. Començant per l’adveniment del PC, perceptible en les peces que han obert el concert, de l’àlbum ‘Computer world’. Sense ximpleries, perquè el grup ja advertia el 1981 de la cara B del món feliç, ja fos en forma de control o d’espionatge: «FBI and Scotland Yard, Interpol and Deutsche Bank».
Art visual
¿Un altre «concert sense músics», com el de Rosalía, que tanta discussió (bizantina) ha generat? A veure, que això no és nou, que Kraftwerk actua així des de fa dècades: quatre figures gairebé anònimes manejant teclats, programacions i art visual. Vestits fosforescents i una pantallota fent voltes al concepte, entenent que les imatges (ones hertzianes, idees-força amb rètols retroavantguardistes o un ovni aterrant a Sitges) diuen més de les cançons que veure uns senyors suant al prémer uns botons.
Kraftwerk significa ‘central d’energia’, així que el nom amb què va ser batejat ja presagiava un debat espinós. Dels vells temps, pels volts del 1970, només en queda Ralf Hütter (76 anys), però el mètode continua allà, projectant amb aquella innocència la fascinació per l’home-màquina i practicant l’elogi de la tècnica, ja sigui evocant l’automòbil (‘Autobahn’), la bicicleta (‘Tour de France’) i el ferrocarril: la mística galopant de ‘Trans-Europe Express’, amb el seu viatge de París a Viena, i d’allà a la ciutat del grup, Düsseldorf, per citar-se amb Iggy Pop i David Bowie. Beneit europeisme.
La seva electrònica amb ànima, ‘minimal’, màgica i expressada amb veus deformades, vulnerables, va estimular la memòria popular amb l’èxit ‘The model’, tan synth-pop, sobre la maniquí que «es fa la dura» però «només necessita una càmera per canviar d’opinió». I el grup no ha deixat d’advertir-nos del monstre a ‘Radioactivity’, una cançó del 1975, inspirada en Hiroshima i que ara, a la pantalla, es veu actualitzada amb cites a successives calamitats: Harrisburg, Txernòbil, Fukushima... Serà el que hagi de ser, però fins i tot una hecatombe nuclear és més bonica amb la música de Kraftwerk.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- El sector agrari nord-americà, en ruïnes
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
