‘The Eras Tour’

Però, ¿què és un ‘verified fan’? El sistema de venda d’entrades de Taylor Swift que a Espanya va estrenar Malú

Per un grapat d’entrades: la guerra de milers de fans per veure Taylor Swift a Madrid

La debacle de Ticketmaster amb Taylor Swift impulsa canvis legislatius als EUA

Però, ¿què és un ‘verified fan’? El sistema de venda d’entrades de Taylor Swift que a Espanya va estrenar Malú

Europa Press

4
Es llegeix en minuts
Ignasi Fortuny
Ignasi Fortuny

Periodista. Principalment, escric sobre música.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquest dijous es posen a la venda les entrades per veure Taylor Swift, l’artista més buscada del moment, a Madrid (el 30 de maig del 2024 al Santiago Bernabeu) i altres grans ciutats europees. Fenomen de dimensions siderals, la cantant nord-americana no actua a Espanya des del 2011, quan tan sols va vendre unes 4.000 localitats del Palau dels Esports de la capital espanyola.

L’ara gegant Taylor Swift utilitza, amb l’empresa Ticketmaster com a aliada (la promotora és la basca Last Tour), un sistema per a la venda d’entrades complicat: reclama un registre previ perquè puguin accedir a la compra ‘verified fans’. Però, ¿què dimonis és un ‘verified fan’?

Aquesta pregunta, que aquests dies es fan molts ‘swifties’, no té una resposta, almenys oficial. Aquest diari ha contactat i demanat informació sobre quins són els criteris per determinar qui és o no és un ‘fan verificat’ a Ticketmaster a través del seu servei de premsa a Espanya, però l’empresa ha declinat contestar. També EL PERIÓDICO ha elevat la pregunta a nivell europeu, i des de la seu de Londres s’han limitat a compartir la informació que exposa la seva web oficial.

En aquesta pàgina tan sols s’especifica que «el registre per a la venda d’entrades s’utilitza per filtrar als i les compradors/es que busquen especular amb les entrades i per això, volem donar prioritat als autèntics/ques fans com tu, garantint així que les entrades vagin directament en mans dels que realment desitgen assistir a l’espectacle».

La finalitat és evitar que els bitllets acabin en mans de revenedors, una cosa que l’empresa diu que s’aconsegueix minimitzar molt. El que no es coneix és com i què mira (demanen informació com nom i cognoms, ‘e-mail’, telèfon i codi postal) el sistema de Ticketmaster per determinar que un usuari és fan de Taylor Swift.

Les pistes del 2018

Primer de tot, aquesta no és la primera vegada que s’utilitza aquest sistema a Espanya. Ja el 2018 Malú va vendre la gira del seu disc ‘Oxigen’ amb aquest filtre –com aniran veient bastant opac de portes enfora– que utilitza Ticketmaster. La cantant espanyola, llavors en un dels seus moments més dolços, ho va fer inspirada, precisament, en Taylor Swift. I el mateix sistema han utilitzat estrelles com Elton John o Harry Styles, entre molts d’altres.

En el 2018, any en què Malú va vendre la seva gira d’aquesta manera, la companyia sí que va esbossar com funcionava i la cosa, evidentment, anava d’algoritmes i bases de dades. Un portaveu de Ticketmaster explicava alguns dels criteris de llavors a ‘El Mundo’: «¿Quants posts tens a les xarxes socials sobre el concert? ¿Quants vídeos has vist d’ella? ¿Quantes vegades t’has fet fotos disfressat d’ella a Halloween? ¿Quin marxandatge has comprat?». Aquestes explicacions han declinat donar-les el 2023 després de la polèmica al voltant a la venda del tour nord-americà de Taylor Swift. L’artista és un fenomen estratosfèric que arrossega una demanda inusitada (evidentment, molt superior a l’oferta de localitats).

Registre previ i codi exclusiu

Es tracta d’un sistema que reclama a les persones que vulguin assistir al concert, en aquest cas a algun dels de ‘The Eras Tour’ (així es diu la gira de Taylor Swift), que es registrin dins d’un període de temps a la pàgina web de Ticketmaster. Per a l’espectacle que ens ocupa el termini d’inscripció va començar el dia de l’anunci (20 de juny) i es va allargar fins al 23 de juny. No importava quan t’apuntessis dins d’aquests dies, fer-ho el primer no donava cap avantatge. Això, tot i que va ser alertat per Ticketmaster, no va impedir que es formessin cues virtuals el 20 de juny passat d’uns 20 minuts.

Notícies relacionades

Una vegada fet aquest primer pas, el ‘swiftie’ havia d’esperar fins al dia 5 de juliol passat per saber si havia passat la tria i era un ‘verified fan’ o no i entrava en una llista d’espera. Els que tinguin aquesta segona opció tindrien possibilitat de comprar entrades si sobressin, una cosa més que improbable.

Els que sí que van ser afortunats aquest dimecres han rebut dos SMS o ‘emails’: un amb un enllaç que dona accés a la compra; un altre amb un codi exclusiu que permet adquirir fins a quatre entrades. Amb tot això, l’usuari opta a tenir localitats per al concert de Taylor Swift. No té lloc assegurat. De fet, tot i que l’empresa no dona xifres de cap tipus, és previsible que molts ‘fans verificats’ es quedin fora de l’espectacle del pròxim 30 de maig al Bernabéu. I tot això es posarà en marxa a les 14.00 hores d’aquest dijous (els preus per al concert a Madrid són 24 hores abans de la venda una incògnita). A França, per als xous de París i Lió, Ticketmaster va haver de suspendre la venda per problemes amb el servidor.