Per ‘Anatomía de una caída’

Justine Triet es consagra a Cannes

La directora francesa guanya la Palma d’Or a la Millor Pel·lícula gràcies al seu quart llargmetratge, ‘Anatomía de una caída’

Justine Triet es consagra a Cannes

REUTERS/Eric Gaillard

2
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

La Palma d’Or que aquesta nit ha guanyat Justine Triet gràcies a ‘Anatomía de una caída’, la tercera obtinguda per una dona cineasta en tota la història del Festival de Cannes – ‘El piano’ (2001), de Jane Campion, i ‘Titane’ (2021), de Julia Ducorneau, van ser les seves predecessores–, té un mèrit afegit. Hauria de valer per dos. Perquè, d’una banda, serveix per recompensar una pel·lícula magnífica. I perquè, de l’altra, el quart llargmetratge de la francesa s’ha erigit en vencedor malgrat tenir una competència ferotge, que ha convertit aquesta nova edició del certamen gal en una de les que més qualitat artística han exhibit en els últims 20 anys, si no la que més.

Algunes de les pel·lícules que han acabat entrant en el palmarès en altres categories figuraven com a favorites a encapçalar-lo en moltes travesses, i ho haurien fet de manera també merescuda. I entre totes aquestes obres magnífiques, en qualsevol cas, el jurat ha triat una pel·lícula impecable, barreja absorbent i intel·ligentíssima d’intriga criminal, drama judicial i, sobretot, implacable dissecció de les tèrboles dinàmiques que regeixen la vida en parella.

Reconeixement a Glazer

Entre les favorites al·ludides en el paràgraf anterior sens dubte destacava el nou treball del britànic Jonathan Glazer, ‘La zona de interés’, que ha acabat guanyant el Gran Premi Especial del Jurat i, per tant, ocupant el segon lloc en importància del palmarès. És una pel·lícula de l’Holocaust diferent de totes les altres, i possiblement la més aterridora. Aquí, Glazer aconsegueix transmetre’ns l’horror inimaginable que es va viure a Auschwitz sense necessitat de mostrar-lo a la pantalla i, a canvi, apel·lant a un disseny de so esborronador i al vastíssim llegat cinematogràfic que les atrocitats perpetrades per l’Alemanya nazi han inspirat. ‘La zona de interés’ parla de la banalitat del mal, la conveniència del mal, la tolerabilitat del mal i el negoci del mal. I l’originalitat, la sofisticació i el rigor que demostra al fer-ho la converteixen en la millor de les pel·lícules presentades aquest any a Cannes, i en una aclaparadora obra mestra.

Millors actors

Cap de les altres decisions anunciades aquesta nit pel jurat és indiscutible –cap decisió de cap jurat ho és, de fet–, però totes són dignes de celebració. El Premi del Jurat concedit a ‘La passion de Dodin Bouffant’, del vietnamita Tran Anh Hung, és justa recompensa a una pel·lícula que aconsegueix ser alhora una captivadora història d’amor i un seductor tribut tant a l’art del bon menjar com al del bon cuinar; ‘Fallen Leaves’, que ha proporcionat al mestre finlandès Aki Kaurimäki l’estatueta al millor director, és una demostració hilarant i increïblement tendra que fins i tot en un món tan hostil com aquest és possible trobar una ànima bessona; i desitgem bona sort a qui vulgui rebatre tant el premi a la millor actriu rebut per Merve Dizdar gràcies al seu extraordinari treball en la nova pel·lícula del turc Nuri Bilge Ceylan, ‘About Dry Grasses’, com la commovedora interpretació que el japonès Koji Yakusho ofereix a ‘Perfect Days’, el nou film de Wim Wenders.

Notícies relacionades

En tot cas el millor del palmarès anunciat aquesta nit, diem, és que podria haver sigut completament diferent i en tot cas igual de plausible; així de bona ha sigut la 76a edició del Festival de Cannes. Ja només falta un any per a la 77a.