La caixa de ressonància
Rosalía regna en «el millor de l’any» també a casa
La cantant encapçala també les llistes del millor del 2022 en la premsa espanyola, en línia amb la internacional, contradient l’estigma dels triomfadors que no són profetes a la seva terra. I la coincidència es produeix en un moment en què s’elaboren més rànquings d’aquests que mai.

L’estigma de no ser profeta a la teva terra flota en el nostre imaginari des de temps remots, i és un exemple il·lustratiu el cas de Julio Iglesias, el cantant espanyol de música popular que més ha sobresortit a escala global i que s’ha vist llargament ridiculitzat a casa. ¿Una inèrcia en procés de revisió? Així ho suggereixen les felicitacions dispensades a Rosalía en els resums del millor de l’any elaborats per la premsa espanyola.
Si setmanes enrere vèiem com ‘Motomami’ encapçalava rànquings dels mitjans nord-americans i europeus, fixem-nos ara en les publicacions més pròximes. No es desvien d’aquesta línia. Entre les especialitzades, el tercer treball de Rosalía Vila Tobella senyoreja com a millor disc de l’any a ‘Rockdelux’, ‘Mondo Sonoro’, ‘Enderrock’, ‘Muzikalia’, ‘Jenesaispop’, ‘Mussica’ i ‘Crazyminds’.
Com el lector potser recorda, ‘Motomami’ va coronar fa dies el rànquing d’aquest diari, recollint els vots de la secció de Cultura. I bé, resulta ser igualment el millor disc de l’any per l’‘Ara’, mentre que ocupa la segona plaça a ‘El Mundo’ i se situa en l’alta selecció (no numerada) d’‘El País’, ‘La Vanguardia’ i ‘The Objective’. Àlbum de l’any també a ‘Esquire’ i a ‘El Nacional’, i posicions una mica més baixes, sense sortir del ‘top 15’, a ‘Binaural’, ‘Efeeme’ i ‘Altafidelidad’. Menystenen Rosalía ‘Hipersonica’ i ‘Dodmagazine’.
Hi va haver un temps en què les llistes del millor de l’any eren objecte de brots acusatoris: fomenten la competitivitat en la música, rondinaven des de certs grups, estableixen jerarquies en una expressió tan pura com l’art, obeeixen a interessos industrials. Però, bé, des que l’opinió s’ha universalitzat a través de la xarxa, hi ha més rànquings d’aquests que mai. No només els continuen publicant els mitjans tradicionals; també els nadius digitals i fins i tot molts apassionats de la música en els seus perfils de Facebook o Twitter.
El resultat és allà, en aquesta allau de llistats de llinatge variat, aquest any més coincident de l’habitual. Res impedirà, sens dubte, el debat acalorat, ni les invectives dels odiadors i els professionals a portar la contrària. Dolent, quan les llistes són totes molt diferents («no te’n pots fiar, cada mitjà va a la seva bola»); dolent, quan la crítica coincideix («es mou per consignes gremials»). Dolent, quan l’artista és reconegut fora («perquè no el coneixen de veritat»); dolent, si concentra elogis aquí («xovinisme provincià»). I per això ens divertim tant confeccionant-les cada anys.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor