Entrevista
Rafael Tous: «No penso pagar per haver donat una col·lecció d’art»
Va fer una fortuna com a empresari tèxtil i se’n va gastar bona part en comprar art conceptual que a ningú importava. El 2020 va anunciar la donació de més de mil obres al Macba. Una donació extraordinària que té substància.

¿És un mecenes?
Tota la vida he sigut un mecenes, no només des que vaig fer la donació. Vaig començar a comprar obra d’artistes conceptuals a principis dels anys 70 i els vaig ajudar a sobreviure en un moment en què ni particulars, ni museus, ni institucions públiques els prestaven la menor atenció a Espanya. Quan em vaig separar de la meva segona dona ella es va quedar les obres de valor absolut i jo vaig voler el conceptualisme perquè tenia una relació important amb els artistes i el seu treball. És una col·lecció viva, no històrica, perquè el seu missatge social i polític perdura.
Sembla que sempre ha anat per lliure.
M’he mantingut fora d’allò oficial. Soc una persona independent.
¿Li semblen suficients les deduccions fiscals derivades de la donació al Macba?
Es firmarà d’aquí a de quinze dies o un mes. Les obres queden en possessió de l’Ajuntament de Barcelona, no del Macba, perquè tenen por que al ser el museu una societat [Ajuntament de Barcelona, Generalitat de Catalunya i Fundació Museu d’Art Contemporani] aquesta pugui desaparèixer un dia, cosa que podria afectar la col·lecció. Només falta que l’ajuntament firmi l’acord de donació, amb les condicions que he posat perquè si calgués pagar impostos se’n facin càrrec ells. A sobre d’haver donat, no penso pagar.
Més que avantatges, la donació té desavantatges
Se suposa que una donació té uns avantatges fiscals.
De moment no tinc notícia que això pugui passar. Crec que no em desgravarà res. Més que avantatges, la donació té desavantatges.
Al·lucinant, ¿no?
Per això m’he cobert.
¿Mai va pensar a crear una fundació?
La tinc. La Fundació Rafael Tous d’Art Contemporani. Em van aconsellar crear-la per fer l’espai cultural Metrònom. Ara està inactiva. Si la sala va funcionar 35 anys, durant 30 vaig estar sol i en els cinc últims vaig rebre alguna ajuda de l’ajuntament.
Disculpi l’error. ¿És necessari reformar la llei de mecenatge?
És importantíssim. Una bona llei faria que sortís a la llum molta obra oculta. Hi ha molta gent que té art i no diu res pels impostos.
Com a particular que interactuava directament amb els creadors, ¿mai va rebre un estímul públic?
El 100% dels meus beneficis empresarials me’l gastava a comprar obra i en Metrònom. En cultura. I res de res.
Va fer una col·lecció atrevida.
De gent que estava fora del mercat, absolutament desconeguda, sovint exiliada a París o a Nova York.
Els pressupostos destinats a cultura són de país analfabet i estrambòtic. Haurien de triplicar-se o quadruplicar-se
¿Què opina dels pressupostos que destinen Govern espanyol i Generalitat a cultura?
Són una cosa de país analfabet i estrambòtic. Així no es pot tenir una cultura creativa. Som un país anticultural. Totes les institucions públiques tenen ara menys diners que abans. A Espanya la cultura se’n va anar a passeig amb Franco. I les retallades van ser una recusació de la cultura. Els pressupostos són ridículs i s’haurien de triplicar o quadruplicar.
¿Col·labora amb alguna fundació?
No de l’àmbit cultural. Sí amb entitats que combaten la pobresa al món. Amb Metges sense Fronteres per exemple. A Burundi vam muntar amb els meus fills un projecte que beneficia gairebé 3.000 persones: aigua, protecció mèdica, escola...
¿Quin hauria de ser en cultura l’equilibri entre Administracions i mecenatge?
El mecenatge només pot ser un afegit, un a més a més.
Hi ha artistes boníssims que ho deixen perquè no poden viure de l’art
¿Creu que algun artista hauria llançat la tovallola sense el seu suport?
És molt possible. Estaven fora de context a Espanya i a més polititzats. Hi ha artistes boníssims que ho deixen perquè no poden viure de l’art.
¿Recorda amb especial carinyo alguna compra?
La d’una peça d’Artur Heras en una galeria de Consell de Cent va ser divertida. Un quadro d’un Jeep de la policia incendiat i, a terra, octavilles. Vaig comprar l’obra, em vaig emportar quadro i octavilles i poc després hi va anar la policia a retirar-lo. Ja no hi era.
Notícies relacionades¿Manté relació amb aquests artistes?
Continuo veient gairebé tots els que són vius. Amb Pere Noguera i Francesc Abad com molts caps de setmana a l’Empordà. I si vaig a Nova York, veuré Miralda. De tant en tant encara els compro obra, que afegeixo a la col·lecció donada perquè en forma part.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Mètode criminal Lladres experts en ‘scalping’ s’acarnissen amb Catalunya
- MÉS A PROP DEL BANC DELS ACUSATS La víctima de ‘La manada’ demana dos anys i un dia de presó per a les detectives que la van espiar després de la violació
- Oscar Pierre: "Vam canviar de model perquè no teníem diners per a multes"
- Educació Catalunya proposa començar el curs escolar 25-26 el dilluns 8 de setembre
- Handbol El final més cruel per a Gonzalo Pérez de Vargas
- Lliga de Campions Marmoush, l’arma secreta de Guardiola
- Apunt Com un quinqui
- POLÈMICA EN LA LLIGA El Madrid manté les seves crítiques després de reunir-se amb el cap dels àrbitres