Festival Temporda Alta

Korsunovas converteix Otel·lo en dona

L’aclamat director lituà estrena ‘Otelas’, una versió actualitzada del drama de Shakespeare protagonitzada per joves actors

Korsunovas converteix Otel·lo en dona
2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

L’Otel·lo de Shakespeare era un home moro en un món de blancs. L’‘Otelas’ de l’aclamat director lituà Oskaras Korsunovas el converteix en dona en el seu muntatge per actulizar el famós drama de Shakespeare. Un repartiment d’actors molt joves protagonitzen una obra trepidant de gairebé quatre hores que es representarà només aquest divendres al Teatre Municipal de Girona pel festival Temporada Alta.

«La igualtat de gènere, el racisme i l’acceptació del diferent centren aquesta proposta, que també parla d’amor, d’amistat, de traïció i de gelosia», ha declarat en roda de premsa l’actriu negra Oneida Kunsunga-Vildziüniene, que encarna Otel·lo en aquesta moderna adaptació de l’obra que Shakespeare va titular ‘La tragèdia d’Otel·lo, el moro de Venècia.’

«La igualtat de gènere, el racisme i l’acceptació del diferent centren aquesta proposta»

Desdèmona, filla d’un ric venecià, va desafiar els seus casant-se amb algú diferent. Korsunovas acosta l’obra als nostres dies amb ‘Otelas’, un muntatge feminista.

El director lituà, que l’any passat va estrenar ‘Oncle Vània’ amb actors catalans, confronta el públic d’avui amb temes actuals i una lectura diferent del drama de Shakespeare protagonitzat per un matrimoni lesbià.

En la corda fluixa

Korsunovas mostra una societat en la corda fluixa en què els actors «estan a punt de caure des del precipici a cada pas i no només metafòricament», ha ressaltat l’actriu protagonista. El treball físic i l’equilibri són claus en aquest muntatge.

Els actors es mouen i salten en una escenografia no naturalista creada amb bobines de fusta de diferents mides. Que Otel·lo sigui una dona crea una nova dinàmica en la seva relació amb el maquiavèl·lic Iago, instigador que sembra en Otel·lo el dubte respecte a la fidelitat de Desdèmona. «Iago s’ha sentit traït per Otel·lo, però també l’estima i no pot suportar veure com malgasta la seva energia amb Desdèmona», apunta Saulius Ambrozaitis, que dona vida a Iago. I malgrat que l’amor de Iago cap a Otel·lo ja és present en el text original, en aquesta nova versió adquireix una dimensió diferent pel fet que Otel·lo és dona.

«El fet que Otel·lo sigui dona revela altres realitats, altres aspectes de l’obra»

Notícies relacionades

No obstant, l’actriu que representa l’aguerrit militar assenyala respecte al seu personatge: «No posem èmfasi en què Otel·lo sigui dona; ni ho remarquem ni ho amaguem. Però el fet que ho sigui revela altres realitats, altres aspectes de l’obra». Shakespere va situar l’acció en l’antiga República de Venècia en què la filla d’un ric comerciant es casava amb un general moro i negre, una decisió poc habitual. Korsunovas utilitza aquest text clàssic de principis del segle XVII per incidir en els reptes de la societat occidental del segle XXI. «A la Lituània d’avui és tot un desafiament per a Desdèmona unir-se a una dona immigrant. L’elecció de Korsunovas dona una llum sobre altres aspectes i permet parlar dels problemes de la comunitat LGBTI».

Iago, ‘influencer’

Ambrozaitis ha afegit que «al principi, Korsunovas va pensar que Iago podia ser un ‘influencer’, algú que aconsegueix molts seguidors perquè coneix les debilitats de la gent i sap com manipular-los». No obstant, a l’hora d’abordar el personatge, l’actor s’ha deixat portar sobretot pel «dolor, la gelosia i la força que l’empeny cap a la maldat».