Guardó literari
El premi Herralde queda desert per primera vegada en la seva història
El jurat anuncia que no s’ha aconseguit «un consens» sobre la possible obra guanyadora

Per primera vegada a la història, el premi Herralde no tindrà guanyador. El primer dilluns de novembre sol ser la data en la qual es decideix el prestigiós premi de novel·la, de l’editorial Anagrama, però aquest any, en el qual se celebra un número tan rodó com el de la seva 40a edició, no hi haurà autor guardonat perquè el jurat ha decidit deixar-lo desert després d’una discutida deliberació final que s’ha portat a terme dimecres passat i que no ha donat un consens final.
Des de la seva creació el 1983, el premi, que va adoptar el nom del fundador, Jorge Herralde, sempre ha comptat amb un guanyador, i usualment també amb un finalista, tot i que hagin sigut diversos els anys (2010, 2011, 2019) que en aquesta última categoria no s’hagi atorgat.
El jurat d’aquest conflictiu Herralde 2022 ha estat format per la llibretera Esther Gómez (de la llibreria Moito Conto de la Corunya), el catedràtic de literatura Gonzalo Pontón Gijón, els escriptors Marta Sanz i Juan Pablo Villalobos i Silvia Sesé, editora del segell.
Notícies relacionadesMalgrat la possibilitat de deixar el premi desert està contemplada en el punt com de les bases del premi, el jurat lamenta «no haver arribat a un acord» i confia que «la resolució sigui molt diferent en la convocatòria de l’any vinent».
El premi Herralde de novel·la està dotat amb 25.000 euros. Al llarg de la seva història el guardó va consagrar definitivament autors com Álvaro Pombo, Justo Navarro o Enrique Vila-Matas (al 83, el barceloní va ser també finalista). En especial ho va fer amb Roberto Bolaño i la seva mítica ‘Los detectives salvajes’, Cristina Morales i la seva ‘Lectura fácil’ i Mariana Enriquez amb ‘Nuestra parte de noche’. Entre els finalistes es troben noms tan significatius com Javier Tomeo, Eloy Tizón, Margo Glanz, Andrés Neuman, Rafael Chirbes o Sara Mesa.
- Crisi energètica Les gasolineres avisen amb temps: aquest dia de febrer pujarà la gasolina
- Previsió meteorològica Temps de Catalunya, avui dilluns 30 de gener del 2023: ¿quan s’acabarà el fred intens?
- Salut Elimina-la ja de la teva dieta: l’embotit que es vincula al càncer de còlon
- Combustible Males notícies per als conductors: s’esperen novetats a les gasolineres
- Violència sexual Escàndol als Feroz 2023: dues agressions sexuals, una denúncia de l’actriu Jedet i detingut el productor d’una pel·lícula nominada
- Guerra d’Ucraïna Rússia s’entossudeix a prendre Bakhmut abans que arribin les noves armes d’Occident
- Cas Palau La fiscalia demana 4 anys per a Millet per ocultar béns per no pagar al Palau
- Actualitat Directe | Últimes notícies sobre la guerra entre Rússia i Ucraïna
- ACTUALITAT BLAUGRANA Camp Nou: una remodelació que no s’escapa de les suspicàcies
- Primera entrevista després de la Copa del Món Leo Messi: «Sabia que Déu em regalaria un Mundial, ho pressentia»