Obituari
Mor Claudi Biern, el pare de ‘D’Artacan’ i ‘David el Gnomo’
Conegut com ‘el Walt Disney espanyol’, el productor, guionista, empresari, director de cine i animador, tenia 82 anys

Anomenat ‘el Walt Disney espanyol’, Claudi Biern Boyd, productor i creador de mítiques sèries animades infantils com ‘D’Artacan i els tres gosqueters’, ‘Willy Fog’ i ‘David el Gnomo,’ ha mort aquest dilluns als 82 anys.
Biern (Palma de Mallorca, 1940), anomenat ‘el Walt Disney espanyol’, va ser fundador de les productores audiovisuals RBR Internacional i Apolo Films, i va crear sèries que encara avui formen part de l’imaginari de diverses generacions, en especial la dels 80.
Guionista, empresari, director de cine i animador, va ser productor de mig centenar de sèries i pel·lícules d’animació, entre les quals també figuren ‘Ruy, el pequeño Cid’, ‘The Cobi Troupe’, ‘Mortadelo y Filemón’, ‘La banda de Mozart’, ‘Los Intocables de Elliot Mouse’, ‘Fantaghirò’, ‘Zipi y Zape’, ‘El hombre invisible’, ‘Iron Kid’, ‘Angus&Cheryl’, ‘Bernard’ o ‘Papawa’. També de pel·lícules per a televisió amb imatge real, entre les quals ‘La memoria del agua’ i ‘El marqués mendigo’.
Les seves directrius eren «buscar en els clàssics de la literatura juvenil universal, amb temes que poguessin enganxar, i que també tinguessin valors», declararia a la web Serializados. «Les meves sèries, per exemple, tenien acció però no violència. Sempre vaig dir que havia de poder veure les meves sèries amb els meus fills sense passar vergonya ni una mala estona», assenyalava.
Biern va ser també directiu del Reial Club Deportiu Espanyol durant tres etapes diferents –1986-1989, 1993-1994 i 2004-2006– i va optar a la presidència, tot i que no va aconseguir els avals necessaris.
Biern, que fa poc més d’un any va impulsar una renovada versió en 3D de ‘D’Artacan i els tres gosqueters’, també va explorar altres formats audiovisuals per a les seves creacions, com musicals de ‘La vuelta al mundo de Willy Fog’ o concursos com ‘Los sabios’.
Múltiples premis
Durant la seva carrera professional va rebre més de 40 guardons, entre els quals, el premi Talent Extraordinari de l’Acadèmia de Televisió 2017, el de millor comunicador amb els nens del Festival Internacional de Comunicació Infantil El Chupete el 2014, el Biznaga de Oro 2012 (del Festival de Màlaga), la Medalla al Treball President Macià de la Generalitat de Catalunya el 2011, el premi europeu Tribute of Honour atorgat per Cartoon Forum el 2007 o la medalla de bronze del Festival Internacional de Cine i Televisió de Nova York per ‘D’Artacan i els tres gosqueters’ el 1982.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Infraestructures Renfe prepara 9.000 trajectes en bus per al tall de Rodalies entre El Prat i Vilanova de l'1 al 4 de maig
- Educació a Catalunya Més del 40% d’aspirants a estudiar Magisteri a Catalunya no aproven les proves d’accés
- Crisi elèctrica Illa compareixerà el dimarts al Parlament per donar detalls sobre l'apagada
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- ENERGIA La presidenta de Red Eléctrica apunta a les elèctriques per l’apagada i descarta dimitir perquè a la seva xarxa «res va fallar»