Festival de Venècia
Jafar Panahi torna a desafiar amb mestria els seus carcellers
El represaliat cineasta iranià competeix a la Mostra amb ‘No bears’, una pel·lícula profètica que mereixeria un lloc en el palmarès

Quan Jafar Panahi va completar la seva nova pel·lícula, ‘No Bears’, ja sabia que no podria assistir a la seva estrena a la Mostra, perquè la justícia iraniana li té prohibit viatjar a l’estranger fins al 2030; del que no era conscient és que, mentre alguns dels seus col·laboradors passejaven divendres per l’alfombra vermella del festival, ell portaria 52 dies entre reixes. Però, pensant-ho bé, potser sí que en va ser conscient. Al cap i a la fi, si el llargmetratge que ara li pot tornar a proporcionar el Lleó d’Or resulta tan demolidor –ja va guanyar el premi gràcies a ‘El círculo’ (2000), desoladora denúncia de la situació de la dona al seu país– és en bona mesura perquè es tracta d’una obra sorprenentment profètica.
Segons les autoritats iranianes, posar Panahi a la presó suposa executar la condemna a sis anys de presó que li van ser imposats el 2010 per un delicte d’orquestració de propaganda contra el règim dels aiatol·làs, i que inicialment havien sigut revocats. Malgrat que llavors també va ser sentenciat a 20 anys de prohibició de fer pel·lícules, escriure guions i sortir del seu país, en els últims 12 anys ha continuat filmant llargmetratges –’Esto no es una película’ (2011), ‘Pardé’ (2013), ‘Taxi Teherán’ (2015, ‘Tres caras’ (2018)– que no són ni ficcions ni documentals i que, amb grans dosis d’enginy, qüestionen la seva pròpia naturalesa i la del cine mateix mentre posen en evidència l’opressiu context personal, social i polític en el qual han sigut creades; ‘No Bears’ es basa en aquesta mateixa premissa, i li treu fins i tot més partit que la majoria d’aquests títols previs.
Un rodatge clandestí
La protagonitza el mateix Panahi, interpretant-se a si mateix. El veiem amagat en un poblet enganxat a Turquia, dirigint de forma remota una pel·lícula el rodatge de la qual té lloc a Istanbul. Ell es planteja entrar de forma clandestina al país veí, els personatges de la història que està filmant són una parella d’iranians que miren de fugir a Europa, i els actors que els encarnen estan en aquesta mateixa situació; tothom vol escapar-se de l’Iran. I, durant la seva estada en aquest llogarret fronterer, la necessitat que Panahi té d’utilitzar la seva càmera l’abocarà a un enfrontament cada vegada més violent contra tradicions locals que només serveixen per perpetuar una masculinitat supersticiosa, absurda i estúpida. Mentre contempla tot això, ‘No Bears’ s’erigeix en una de les obres més complexes del seu autor, perquè a la sofisticació conceptual afegeix dosis extraordinàries de fúria, i de pessimisme punyent. Si en el passat Panahi demostrava creure que el seu cine podria contribuir a la salvació de si mateix i els seus compatriotes, ara sembla convençut que només contribuirà a la seva condemna. Profecia, en diem.
Notícies relacionadesFins al moment de la seva estrena en el certamen, la presència de ‘No Bears’ en el palmarès es donava per feta com a gest de solidaritat amb el seu director; ara, l’exigeixen els seus aclaparadors mèrits artístics. Llevat que Julianne Moore i la resta de membres del jurat que presideix s’hagin begut l’enteniment, en canvi, entre les pel·lícules premiades no hauria de figurar cap de les presentades a concurs en aquesta última jornada: ni la també iraniana ‘Beyond the Wall’, barreja de melodrama i thriller tan matusser com trampós, i la presència del qual en la competició només s’entén com una presa de posició política per part del festival; ni la francesa ‘Les miens’, comèdia familiar aixafada per la pesant metàfora que vehicula; ni la italiana ‘Chiara’, biopic de Clara d’Assís molt menys interessant que la pàgina de la Viquipèdia dedicada al personatge.
Malgrat que totes dues figuren entre les favorites, i que totes dues són pel·lícules magnífiques, les possibilitats de ‘Blonde’ i ‘Almas en pena a Inisherin’ de cara al Lleó d’Or són rebatibles; la primera és una obra divisiva –el jurat, en tot cas, hauria de premiar la seva protagonista, Ana de Armas–, i la segona traspua una masculinitat res connectada amb el ‘zeitgeist’. Aquest cronista aposta per la victòria de ‘Tár’, una pel·lícula acuradament dissenyada per guanyar premis, sabent que Jafar Panahi té bastantes possibilitats d’evitar-la.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- REIVINDICACIONS L’intrusisme inquieta els anestesistes: «Hi ha metges no especialistes que estan realitzant sedacions i això comporta greus riscos»
- Premi Planeta Juan del Val, guanyador del premi Planeta 2025: «Hi ha massa escriptors educats, l’art ha de tenir cert afany de provocació»
- «El president de la pau» ¿És veritat que Trump ha parat 8 guerres? ‘Fact check’ sobre l’afirmació del president dels EUA
- Al Parlament ERC, els Comuns i la CUP demanen la compareixença de Parlon i Trapero per l’ús de gas pebre en la manifestació propalestina
- Estudiants L’agitador Vito Quiles fa una breu aparició a la UAB en un matí marcat per la tensió i les càrregues policials