Festival Grec

’The B-Side’: el folklore de la repressió

La companyia Wooster Group torna a Barcelona amb una lectura musical que reflexiona sobre les arrels del racisme als Estats Units.

’The B-Side’: el folklore de la repressió
2
Es llegeix en minuts
Manuel Pérez i Muñoz
Manuel Pérez i Muñoz

Periodista.

ver +

Els Estats Units compten amb la taxa d’empresonament més alta del món (2 milions de persones) i es calcula que prop del 40% de la població reclusa és afroamericana, quan aquesta minoria suposa el 13% dels habitants totals del país. Aquesta dada és important per poder traçar la multiplicitat de línies paral·leles que planteja la nova visita del Wooster Group al Festival Grec. La fórmula no és nova en la seva trajectòria: utilitzar un disc antic en una lectura escènica en directe. Teatre verbatim musical en què els intèrprets es transformen en cantants-mèdiums d’una cerimònia de reconstrucció. L’actor Eric Berryman, fascinat pel mecanisme, va proposar un nou espectacle a la fundadora de l’emblemàtica companyia, Kate Valk, i Valk va acceptar dirigir-lo. Així ho explica a l’inici de l’espectacle.

Notícies relacionades

‘The B-Side’ pivota sobre ‘Negro folklore from Texas State Prisons’, una gravació de 1965 en què escoltem els reclusos afroamericans d’una presó texana. Una època en què els treballs forçats encara eren moneda corrent a les presons segregades. El disc es compon fonamentalment de cançons de treball amb una esgarrifosa continuïtat amb els ritmes de l’època esclavista, context potser no gaire diferent del segle XX. Berryman recrea ‘a cappella’ els temes amb penetrant encert i tècnica, acompanyat de dos cantants més que donen la rèplica i el contrapunt. Per descriure millor aquesta realitat, la lliçó s’acompanya de cites del llibre ‘Wake Up Dead Man: Hard Labor and Southern Blues’, de Bruce Jackson, el folklorista que va coordinar la gravació original. Un artefacte escènic en realitat molt senzill, meitat concert, meitat conferència performativa, però en la simplicitat de la combinació hi ha l’encert.

Ens endinsen a poc a poc en un univers de lletres que reflecteixen la pobresa extrema d’una societat que s’expressa a través del blues. La melancolia de la música negra dibuixa paisatges de la fam, d’un racisme extrem. Composicions com ara ‘T.B. Bees’ recorden la presència amenaçadora de la tuberculosi en els presidis. La brutalitat de la càrrega de treball i els maltractaments s’emportaven molts per endavant. Amb ‘Rattler’ apareixen les imatges encara presents de la caça de l’home fugit. O les arrels de rebel·lia i resistència de ’Just Like a Tree Planted by the Water’ que aquí ens va arribar com la melodia de ‘Verano Azul’. Un ritual d’escolta i homenatge, un context potser no gaire llunyà al present nord-americà que es pot completar a casa amb l’escolta de l’àlbum original.

’The B-Side: «Negro folklore from Texas State Prisons’

The Wooster Group  

Teatre Lliure Sala Fabià Puigserver  

Funció 13 de juliol  

Temes:

Grec Teatre