Crítica
Impactant crema de naus
E l galop del cavall desbocat, el nen famolenc que crida la seva mare, el vent que crida que "ens roben el temps". Manuel Carrasco acudeix a aquesta classe d’imatges líriques de pel·lícula per embolicar les seves noves cançons i el seu Tour salvaje, que invoca l’arrel, el primitiu i el genuí com a salvació de la humanitat. No es conforma amb poc el de Huelva, que aspira a travessar consciències en concerts llargs (més de dues hores i mitja) i intensos, com el d’aquest divendres en un Sant Jordi amb les entrades esgotades des de feia mesos.
Tancament de gira amb el mecanisme motivador molt rodat: abans de començar, missatges a les pantalles van animar a cridar el més alt possible i un termòmetre va indicar que s’havia batut algun rècord. ("¡Enhorabona, salvatges!"). Preàmbul d’un concert en el qual les metàfores es van assentar en materials molt físics, començant pel poder vocal i escènic de Carrasco, que va vestir un curiós estilisme, models de pells i serrells com sortits de bosc profund.
La cançó titular del seu últim àlbum Pueblo salvaje va estar a l’altura de la narrativa promocional, tirant a sobreactuada, amb un recorregut serpentejant, a joc amb un missatge crític contra les pantalles, el diazepam i "el que anomenen avantguarda". Arquitectura sònica imparable, amb èmfasi percussor tribal. El material nou va reservar altres relleus ressenyables en la tonada pop de Los sueños perdidos i la mitja lluna flamenca configurada a Salitre.
Matisos i principis
Carrasco ens va recordar que sap ser moltes coses: cantautor amb matisos i principis (Siendo uno mismo), rumber aromàtic (Uno x uno) i baladista una miqueta cursi: No dejes de soñar, que va compartir amb Rigoberta Bandini, una convidada inesperada. El concert no va ser lineal i va acollir un cor gòspel a Que nadie, abans que Carrasco es quedés tot sol amb la guitarra i mig-improvisés un fandango dedicat a Barcelona, amb cites al Born i la Boqueria, i alguns versos en català.
L’encartonament que amenaça les grans produccions, fulminat. Carrasco va recordar els seus inicis aquí, en temps d’OT, "fa 22 o 23 anys", i va convidar a pujar i compartir Aquellas pequeñas cosas tres col·legues amb qui compartia cançons al bar Mediterráneo, del carrer Balmes: Joan Tena, Pedro Javier Hermosilla i, al teclat, Jordi Cristau. De nou sol, va seguir amb Serrat, i refrescant el seu català, a Paraules d’amor.
Carrasco dominador dels elements, subministrador de trucs de màgia al piano, i que ens va convidar a creure’l, al peu de la lletra, quan a Tengo el poder, va deixar anar la seva declaració d’intencions: "Qui vulgui parar-me, no podrà".
Manuel Carrasco
Palau Sant Jordi
(10/10/25)
- El fenomen de ‘lux’ L’Escolania es defensa per cantar en castellà en el disc de Rosalía
- Els ‘expats’ conquereixen el nou barri del port de Badalona
- Amnistia L’advocat general de la UE avala que s’amnistiïn la malversació i el terrorisme, però objecta els terminis de la llei
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Judici per revelació de secrets Un periodista diu que va veure l’‘e-mail’ de González Amador abans que García Ortiz
- Nova llei de protecció al consumidor Així t’afectarà la llei que combat les trucades ‘spam’ i l’espera infinita al telèfon
- Fita per a la música en català Oques Grasses anuncia un segon concert de comiat a l'Estadi Olímpic
- Judici al fiscal general La defensa del fiscal general demana la seva absolució apel·lant a "una voluntat de no investigar" qui més va poder accedir al correu
- FISIOTERÀPIA L’altra causa dels mals de cap que no són on creiem però té tractament
- 45è aniversari de la JNC Puigdemont, Mas, Aragonès i Montilla participen en un col·loqui de les joventuts de Junts sense Torra
