Crítica
Impactant crema de naus
E l galop del cavall desbocat, el nen famolenc que crida la seva mare, el vent que crida que "ens roben el temps". Manuel Carrasco acudeix a aquesta classe d’imatges líriques de pel·lícula per embolicar les seves noves cançons i el seu Tour salvaje, que invoca l’arrel, el primitiu i el genuí com a salvació de la humanitat. No es conforma amb poc el de Huelva, que aspira a travessar consciències en concerts llargs (més de dues hores i mitja) i intensos, com el d’aquest divendres en un Sant Jordi amb les entrades esgotades des de feia mesos.
Tancament de gira amb el mecanisme motivador molt rodat: abans de començar, missatges a les pantalles van animar a cridar el més alt possible i un termòmetre va indicar que s’havia batut algun rècord. ("¡Enhorabona, salvatges!"). Preàmbul d’un concert en el qual les metàfores es van assentar en materials molt físics, començant pel poder vocal i escènic de Carrasco, que va vestir un curiós estilisme, models de pells i serrells com sortits de bosc profund.
La cançó titular del seu últim àlbum Pueblo salvaje va estar a l’altura de la narrativa promocional, tirant a sobreactuada, amb un recorregut serpentejant, a joc amb un missatge crític contra les pantalles, el diazepam i "el que anomenen avantguarda". Arquitectura sònica imparable, amb èmfasi percussor tribal. El material nou va reservar altres relleus ressenyables en la tonada pop de Los sueños perdidos i la mitja lluna flamenca configurada a Salitre.
Matisos i principis
Carrasco ens va recordar que sap ser moltes coses: cantautor amb matisos i principis (Siendo uno mismo), rumber aromàtic (Uno x uno) i baladista una miqueta cursi: No dejes de soñar, que va compartir amb Rigoberta Bandini, una convidada inesperada. El concert no va ser lineal i va acollir un cor gòspel a Que nadie, abans que Carrasco es quedés tot sol amb la guitarra i mig-improvisés un fandango dedicat a Barcelona, amb cites al Born i la Boqueria, i alguns versos en català.
L’encartonament que amenaça les grans produccions, fulminat. Carrasco va recordar els seus inicis aquí, en temps d’OT, "fa 22 o 23 anys", i va convidar a pujar i compartir Aquellas pequeñas cosas tres col·legues amb qui compartia cançons al bar Mediterráneo, del carrer Balmes: Joan Tena, Pedro Javier Hermosilla i, al teclat, Jordi Cristau. De nou sol, va seguir amb Serrat, i refrescant el seu català, a Paraules d’amor.
Carrasco dominador dels elements, subministrador de trucs de màgia al piano, i que ens va convidar a creure’l, al peu de la lletra, quan a Tengo el poder, va deixar anar la seva declaració d’intencions: "Qui vulgui parar-me, no podrà".
Manuel Carrasco
Palau Sant Jordi
(10/10/25)
- Reurbanització. Les obres del nou barri adjacent a la Sagrera costaran 85 milions
- Tensió al Carib El desplegament militar de Trump davant Veneçuela obre totes les possibilitats
- rutes i itineraris El bressol de l’excursionisme
- El més alt de la Vall d’Aran El poble de Catalunya que recomana ‘National Geographic’: amb cases de pedra, moltes flors i unes vistes espectaculars del Pirineu
- Baixa temporal Andreu Buenafuente abandona TVE de manera inesperada per prescripció mèdica: «He de parar una mica»
- ¡Atenció, gurmets! Set bons restaurants de les Corts que t’hauries d’apuntar a l’agenda
- El Govern català estudia invertir més en la llei de barris com a antídot a l’auge ultra
- Juan Rodríguez Teruel, director del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO): "Seria un error pensar que hi ha més joves de dretes que mai"
- Manifestació del PP Feijóo clama pel final de Sánchez davant desenes de milers de persones
- Entrevista a La Sexta Salomé Pradas: "Vaig voler avisar Mazón a les 19.10 i no vaig poder"
