Projecte ‘VESNA’

L’art que arriba dels búnquers d’Ucraïna, al MNAC

  • Dos artistes ucraïnesos exposen al museu barceloní obres contra la guerra que els envien col·legues des del seu país

L’art que arriba dels búnquers d’Ucraïna, al MNAC

Jordi Otix

2
Es llegeix en minuts

Poc després de l’inici de la guerra d’Ucraïna, a principis de març, dos artistes del país envaït per Rússia van trucar a la porta del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Buscaven un lloc on expressar-se, un espai que funcionés com a seu artística temporal, on fer visible l’art ucraïnès. Aquest primer contacte ha permès la creació de ‘VESNA’, paraula que significa ‘primavera’ en el seu idioma i que dona nom a la instal·lació que ara acull el MNAC.

Aquests dos artistes són Victòria Tissot i Mikola Kornilov, comissaris d’aquest projecte que exhibeix obres de col·legues que segueixen a Ucraïna, on continuen creant peces en paper i llapis o amb eines digitals, dins de refugis dels quals fa setmanes que no poden poder sortir. En ells rendeixen homenatge a les víctimes del conflicte i reclamen el cessament dels atacs. 

Entre les peces exhibides hi ha les caricatures satíriques d’Anna Sarvira, que retrata un furiós Vladímir Putin, trasbalsat per la cobdícia del seu desig expansionista. També una sèrie de vinyetes dissenyades per Daria Filipova, que narra minut a minut l’esclat de la guerra i mostra com una parella rep al mòbil la notícia de l’inici de la guerra segons abans de veure-la amb els seus propis ulls a través de la finestra del seu dormitori: una composició dominada per la tristesa dels tons blaus sobre els quals trenca el violent vermell de les bombes.  

La mort de l’amic

I el tràgic relat de Mikola Korlinov, que explica, amb dibuixos en blanc i negre, la mort, del seu amic Ruslan Mouchan, artista i pare de tres fills, que lluitava contra els russos. Al costat, obres de Tatiana Iakunova, Zhenia Oliinyk i Oksana Draixkovska. Totes reflecteixen la crueltat de la guerra des de dins. 

Conservació del patrimoni

Notícies relacionades

A més de visibilitzar el sofriment, la mostra vol conservar el patrimoni cultural d’Ucraïna i evitar pèrdues com la del 27 de febrer, quan les flames van destruir el Museu d’Història Local d’lvankiv i la col·lecció de l’artista Maria Primatxenko (1909-1997), molt estimada al país. Dels seus quadros queden només fotografies, que es projecten com a part de l’exposició.  

«Els museus tenen una missió –afirma Tissot–. En aquests moments es desconeix exactament el nombre d’obres d’art que han sigut destruïdes i hem de fer tot l’esforç possible per preservar les que encara existeixen [...]. L’art és una veu important per arribar a tot el món i explicar el que està passant i alhora pot representar perfectament l’ànima, la força i l’esperit de lluita de la gent d’Ucraïna [...]. Tots esperem que s’acabi aquesta guerra, però mentre no sigui així, farem tot el possible perquè els artistes puguin continuar creant noves obres que transmetin les seves esperances i emocions».