La primera edició del Sónar Lisboa sorprèn abans de començar

  • El festival obre seu a la capital portuguesa amb una edició que comença aquest divendres i s’acaba diumenge

  • La instal·lació ‘Nati infiniti’, d’Alessandro Cortino, justifica per si sola la mostra

La primera edició del Sónar Lisboa sorprèn abans de començar

Lais Pereira

3
Es llegeix en minuts
Ramón Vendrell
Ramón Vendrell

Periodista

Especialista en pop antic, tebeos, llibres, rareses i joventut

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Sónar va rebre una trucada d’allò més excèntrica al principi del confinament del 2019, en el més profund de la pandèmia, quan el món s’acabava. A sobre, d’un desconegut. Joao Meneses, sense embuts, els va proposar organitzar un Sónar Lisboa. Molts l’haurien engegat o, com a mínim, emplaçat a parlar quan tot hagués passat, si és que un i altres continuaven vius. No el Sónar, que porta gairebé 30 anys fent bogeries meravelloses amb cara de pòquer. El Sónar va començar a parlar amb Meneses d’immediat.

Aquest dijous es va presentar el primer Sónar Lisboa al Hub Criativo do Beato, un antic espai industrial a prop del port i amb vistes al formidable Tajo lisboeta, encara en rehabilitació; tant de bo ningú es trenqui la crisma a les precàries escales. El Hub Criativo do Boato serà la seu del Sónar+D, que juntament amb tres més (Pavilhao Carlos Lopes, Coliseo dos Recreios i el Centre de Congressos de Lisboa), a quin més espectacular, acullen el Sónar Lisboa 2022 des d’aquest divendres fins diumenge.

Dilema cultural

Meneses, que va resultar que no era cap guillat, va defensar el Sónar Lisboa amb tres arguments de pes: Lisboa és un dilema cultural de primeríssim ordre, connectat pel seu passat colonial amb països africans i el Brasil; Lisboa és una ciutat tradicionalment cosmopolita, i Lisboa està embarcada en una aposta decidida per la cultura digital.

Les paraules del director del Sónar Lisboa van ser ratificades ni més ni menys que per Rita Marques, secretària d’Estat de Turisme, i Carlos Moedas, alcalde de la capital de Portugal, que ho té clar: si una ciutat inicia un pla per ser referent en creativitat i tecnologia, té tot el sentit que sumi al Sónar.

Alfombra vermella institucional per al festival barceloní, vaja.

Enric Palau, un dels tres codirectors, va ser la cara visible del Sónar nodrissa. En l’acte institucional es va mostrar «orgullós i feliç» d’estrenar sucursal en una «ciutat germana de Barcelona».

Mestissatge excepcional

Acabada la presentació oficial que va fer Palau, una eminència musical a la seva discreta manera, van arribar valoracions més sucoses. «A Portugal hi ha un mestissatge cultural excepcional, més que res perquè es dona de manera natural. Només cal dir que va importar i disparar el kuduro», va assenyalar.

El Sónar Lisboa té un atractiu no exempt de risc: se celebra en quatre espais diferents, i no precisament un al costat de l’altre. «Això dona l’oportunitat de fer un safari per la ciutat», va dir Palau.

Motiu suficient

Aquest safari inclou una instal·lació que per si sola és prou motiu per agafar l’avió i viatjar sense perdre temps cap a Lisboa. Es tracta de ‘Nati infiniti’, d’Alessandro Cortino, un músic establert a Lisboa i conegut per les seves col·laboracions amb Nine Inch Nails. Les quatre plantes de la intacta fàbrica estatal de farina del complex fabril on està naixent el Hub Criativo do Beato, un edifici tancat durant deu anys i que era el centre d’un colós dedicat a l’elaboració de pa i brioixeria, acullen la composició musical de Cortino en diferents freqüències. S’ha veure i sentir per creure-s’ho. Desenes de sitges i màquines i centenars de conductes verticals cobren nova vida amb la intervenció de Cortino.

Palau no s’ho va perdre i va dir: «Poder utilitzar un edifici com si fos un instrument és una passada». Poden estar segurs que ho és. La joia de la corona de l’àrea expositiva del Sónar+D.

Cap broma

Tampoc són cap broma altres propostes del Sónar+D, àrea comissariada per Antònia Folguera i que genèricament gira al voltant de la idea de sostenibilitat. Com per exemple les escultures mecàniques d’André Gonçalves, ‘loops’ més hipnòtics que els vells i llargs anuncis del Pump-N-Seal; ‘Wetland’, una immersió sonora en un ecosistema amenaçat del Tajo a càrrec de Cláudia Martinho, o la ja coneguda a Barcelona ‘Earthworks’, en què el duo Semiconductor mou animacions amb el soroll comprimit de volcans, terratrèmols i glaceres. Això és, centúries discorren davant els teus ulls i orelles.

35 ciutats

Notícies relacionades

El Sónar ha celebrat més de 100 festivals a l’estranger fins avui, a 35 ciutats de més de 20 països. Sense anar més lluny, el 18 i 19 de març va tenir lloc la sisena edició ininterrompuda del Sónar Istanbul.

El Sónar Lisboa oferirà fins diumenge més de 70 xous, entre els quals els d’Arca, Bicep, Thundercat, Leon Vynehall, Pol & Pa, EU.CLIDES i Pongo, artista angolesa de neo-kuduro que acaba de publicar el disc ‘Sakidila’ i que també actuarà al pròxim Sónar mare, a Barcelona, del 16 al 18 de juny.