Concert

Maluma al Sant Jordi, d’ídol llatí a astre pop

  • El cantant colombià va arrasar amb una gran producció, d’escenari situat al mig de la pista, la seva presència dominadora i un repertori basat en els seus ‘hits’ amb cites al seu últim àlbum, ‘Papi Juancho’

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Després de dos ajornaments, del 2020 al 2021, i del 2021 a aquest any de gràcia, el ‘tour’ de Maluma es va fer carn, i rima encesa, i sospir polígam, aquest dijous en un Palau Sant Jordi amb moltes ganes de perdre de vista l’endimoniada actualitat durant una estona. Al cantant colombià el va propulsar el seu ‘hit’ més imperatiu, ‘Hawái’, el tema que va obrir i tancar la nit invocant l’universal sentiment del despit (potser tòxic) per l’ex que practica el postureig flagrant: «‘Muy lindo en Instagram lo que posteas / pa’ que yo veo cómo te va de bien / Pero te haces mal / Porqué el amor no se compra ná’».

Els infinits i molt creatius camins que condueixen a la rebolcada van tornar a ser el ‘leitmotiv’ d’aquest últim àlbum, ‘Papi Juancho’, que només va aportar tres cançons a un repertori escorat cap als ‘hits’. En aquesta gira, Juan Luis Londoño, ‘Maluma’, eleva a superproducció pop un gènere, el reggaeton, tantes vegades representat en xous justets, amb cert tacte casolà. I sense cap problema fa servir tics propis de les estrelles: els talls bruscos en certs temes (‘Corazón’) per deixar-se desconcertar per la cridòria. Un Maluma èpic, i una mica sobrat amb el públic: 45 minuts de retard sense cap explicació. Això sí, després tot va ser fer la pilota: «Us he trobat faltar un ou».

Buscant la proximitat

Un escenari al mig de la pista, jugant amb la proximitat de l’astre i les vuit ballarines, i del vídeo, i de les flamarades. Aquí Maluma va imposar la seva figura dominadora, amb un vestit clar colonial i tatuatges urbans, deixant anar versos sàtirs que en altres boques mereixerien alguna plantofada (‘Madrid’: «‘Por aquí todo ha cambiado / excepto el amor que sentía por ti / Ese culito me extraña, tú sabe’») i apel·lant quan toca al poder femení: «‘Ella no está buscando novia / quiere salir a joder’» (‘HP’).

Notícies relacionades

Maluma va practicar una relació amb el sexe més explícita que la majoria de les estrelles pop ‘anglo’, un factor diferencial ben visible a la recent ‘Cositas de la USA’, amb la seva enèsima cita al monotema («‘rentamos un camping y nos vamo’ a chingar / donde ningún radar nos pueda detectar’»). Però, alhora, va suggerir que aspira a un públic més transversal amb el seu so de superproducció o la balada, ‘ADMV’, que va dedicar als caiguts per la covid-19. Aquí va colar una al·lusió a la guerra d’Ucraïna. «No m’agrada ficar-me en temes de política ni religió», va confessar, «però si d’alguna cosa estic segur és que la guerra no és la solució».

Cartes esperades

Després d’aquesta aturada, Maluma va presentar les cartes més esperades, començant per ‘Borro cassette’ i el seu bany de multituds a peu de pista. «¿Us agrada el reggaeton? ¡Aquí hem vingut a ‘perrear’!» I d’aquí a ‘Felices los 4’, amb un vibrant desenllaç salser, ‘Vente pa’ ca’, ‘Cuatro babys’ ... Trofeus de la rampant llatinitat transformada en cànon del pop global, empaquetats en un espectacle que bé pot ampliar els contorns populars del colombià. Ho podran jutjar els que vagin a veure’l als seus altres vuit concerts a Espanya (inclosa una segona data al madrileny Wizink Center, el 8 de juliol).