Revolució
Un repòquer de directores domina el cine mundial
Cinc realitzadores nascudes els 80 han guanyat les últimes edicions dels Oscars i els festivals de Cannes, Venècia, Sant Sebastià i Berlín, conquistada dimecres per Carla Simón
La rellevància que estan assolint les pel·lícules dirigides per dones pot ser que sigui una de les revolucions més grans que s’han produït en la indústria cinematogràfica en dècades. No és un fet casual i correspon a tota una cadena de conscienciació que ha remogut els fonaments del fins ara sistema heteropatriarcal sobre el qual se sustentava la creació artística. Però aquesta hegemonia estava destinada a desaparèixer, només feia falta una empenta reivindicativa i, en aquest sentit, el MeToo va constituir un moviment fonamental per plantar cara a les desigualtats i el sexisme imperants.
Així, al llarg dels últims temps, hem assistit a un canvi de sensibilitat que s’ha anat materialitzant en una sèrie de fites que han situat les dones en un espai de visibilitat al qual no havien pogut accedir per culpa del domini masculí. I ha sigut aquest el moment en què han demostrat que en elles es trobava la clau per obrir la porta a noves mirades, perspectives inèdites, narracions originals i formulacions valentes a l’hora de trencar amb els estereotips.
¿El resultat? Una seqüència de triomfs històrics. Tots els festivals internacionals de l’últim any han sigut guanyats per dones, així com l’última edició dels premis de l’Acadèmia de Hollywood.
Carrera imbatible
La carrera imbatible va començar el 2020 quan Chloé Zhao va guanyar el Lleó d’Or de Venècia amb ‘Nomadland’. Poc després, va aconseguir tres Oscars, inclosos el de millor pel·lícula i el de millor direcció, un apartat pràcticament vetat per a les dones fins al moment. En aquesta mateixa edició, Emmerald Fennell es va alçar amb l’Oscar al millor guió original per ‘Una joven prometedora’. Uns mesos després, vam assistir a un altre terratrèmol. Per primera vegada una directora, Julia Ducornau per ‘Titane’, guanyava en solitari el Festival de Cannes. A aquest triomf seguirien el d’Audrey Diwan a Venècia amb ‘El acontecimiento’ i el de la romanesa Alina Grigore a Sant Sebastià amb ‘Blue moon’, després que en l’edició anterior es consagrés Dea Kulumbegashvili per ‘Beggining’. Ara, el cicle es tanca (de moment), amb Carla Simón i el seu Os d’Or a la Berlinale per ‘Alcarràs’.
Destaca el fet que les cinc triomfadores naixessin en la dècada de 1980. Zhao el 1982, Ducornau el 1983, Diwan el 1980, Grigore el 1984 i Simón, la benjamina de la fornada, el 1986.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La duresa d’una malaltia El pitjor moment en la vida de Jordi Cruyff
- El rescat miraculós de la llibreria Sant Jordi
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Receptes rodones La recepta definitiva per fer les millors mandonguilles casolanes
- LA CLAU En l'elefant de Manuel Valls
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Les set plantes de Nadal per decorar casa vostra aquestes festes
- Propostes de plataformes Deu pel·lícules dels anys 80 per a fans de ‘Stranger Things’
- Gestió emocional Les cinc claus per les quals les paraules de Buenafuente sobre la seva salut són un exemple a seguir
- L’evolució del brot El Govern aixecarà dilluns les restriccions en el segon perímetre del focus de pesta porcina africana
- Tribunals La jutge de la dana cita a declarar com a testimoni el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo
