Crítica de cine
Crítica de ‘The royal game’: escacs contra la barbàrie
La segona adaptació al cine de l’obra pòstuma de Stefan Zweig ‘Novel·la d’escacs’ ens recorda la necessitat de tenir sempre presents les lliçons de la història

‘The royal game’
Direcció Philipp Stölzl
Intèrprets Oliver Masucci, Rolf Lassgard, Birgit Minichmayr
Estrena 11 de febrer del 2022
★★★
‘The royal game’ adapta l’obra pòstuma de Stefan Zweig, ‘Novel·la d’escacs’, publicada clandestinament a l’Argentina el desembre del 1942, gairebé un any després del suïcidi de l’escriptor. Zweig va reflectir en aquest text la brutalitat del poder nazi a partir de la història d’un austríac de classe acomodada que, quan l’Alemanya hitleriana annexiona Àustria, és tancat i torturat psicològicament i físicament en un hotel. És la novel·la que dona títol al llibre la que el manté amb seny, tot i que el seu esperit quedi trencat: els escacs, l’exercici mental que suposa, aconsegueixen aïllar-lo de la realitat en els moments en què el captiveri es torna més funest.
Aquesta segona adaptació al cine de ‘Novel·la d’escacs’ –n’hi ha una versió prèvia rodada a Alemanya el 1960, ‘Juego de reyes’ – s’inicia quan el personatge enfila cap a una teòrica llibertat al port de Rotterdam. Però té la mirada perduda, l’ànima descomposta, el cos titubejant. Els estralls de la barbàrie que mai remetran. El relat va i ve en el temps per mostrar-lo ara i durant el seu captiveri, no sense ensenyar-nos també els moments d’hedonisme i felicitat que va viure abans que Àustria caigués sota el jou nazi. Convé no oblidar la història, ens va dir Zweig en el seu present i ens recorda aquest film en el moment actual.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Infraestructures Renfe prepara 9.000 trajectes en bus per al tall de Rodalies entre El Prat i Vilanova de l'1 al 4 de maig
- Educació a Catalunya Més del 40% d’aspirants a estudiar Magisteri a Catalunya no aproven les proves d’accés
- Crisi elèctrica Illa compareixerà el dimarts al Parlament per donar detalls sobre l'apagada
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- ENERGIA La presidenta de Red Eléctrica apunta a les elèctriques per l’apagada i descarta dimitir perquè a la seva xarxa «res va fallar»