Camí d’Eurovisió

Chanel imposa la seva invitació a l’‘europerreo’ en la primera semifinal del Benidorm Fest

  • L’artista d’origen cubà encapçala amb ‘SloMo’ unes votacions que donen també el pas a la final a Tanxugueiras, Blanca Paloma i Varry Brava

4
Es llegeix en minuts
Rafael Tapounet
Rafael Tapounet

Periodista

Especialista en música, cinema, llibres, futbol, críquet i subcultures

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Benidorm Fest, un certamen que RTVE ha tornat a la vida a partir de les cendres del desaparegut Festival Internacional de la Cançó de Benidorm per utilitzar-lo com a plataforma de selecció i llançament del representant espanyol a Eurovisió 2022, ja té els seus quatre primers finalistes. Després d’un procés de votació una mica enrevessat en el qual va caldre ponderar les preferències del públic (repartides entre el televot i l’anomenat ‘panel demoscòpic’) i les d’un jurat professional, ‘SloMo’, de Chanel; ‘Terra’, de Tanxugueiras; ‘Secreto de agua’, de Blanca Paloma, i ‘Raffaella’, de Varry Brava, van ser, per aquest ordre, les cançons triades per optar a la plaça eurovisiva a la gran final de dissabte. Allà s’enfrontaran amb els altres quatre finalistes que surtin de la segona gala classificatòria, que tindrà lloc dijous a la nit. Si sembla una mica embolicat és perquè ho és.

El Palau Municipal d’Esports L’Illa no té la mística del Manila Park o el Benidorm Palace, llocs on va néixer i va créixer el certamen turisticomusical que va associar el nom de Benidorm a les carreres de megaestrelles com Raphael i Julio Iglesias, però l’equip de TVE va apostar fort per convertir la pista del pavelló en la seu d’una cosa molt semblant a una versió jivaritzada del festival d’Eurovisió, amb un curiós escenari hexagonal i una ‘green room’ (el lloc on descansen i abeuren els artistes després d’actuar) que en realitat era rosa.

Un exministre sobreactuadíssim

Comptar a més amb tot un exministre de Cultura com a mestre de cerimònies d’una gala d’aquestes característiques és una carta a l’abast de molt poques televisions europees. Máximo (abans Màxim) Huerta va estar només una setmana al càrrec, però tot i així. Acompanyat per Alaska i per la còmica i advocada Inés Hernand, Huerta va començar més sobreactuat que un ‘eurofan’ i deixant anar frases desconcertants del tipus «podria encendre tot Broadway només parpellejant», però amb el pas dels minuts es va anar centrant i fins i tot es va permetre fer broma sobre el seu fugaç i dissortat pas per la política.    

La deserció d’última hora de Luna Ki va deixar en sis els participants en aquesta primera semifinal. El trio d’Oriola Varry Brava va obrir el ball amb el seu sandunguer homenatge a Raffaella Carrà envoltat d’una posada en escena de discoteca ‘cañí’, tot ‘petardeig’ vermell, perruques rosses i ‘pa-pa-pa-parà’.

Bastant més sòbria va ser l’actuació de les veteranes Encarna i Toñi Salazar, que van defensar ‘Postureo’ amb més ofici que entusiasme, entre projeccions visuals d’inspiració aràbiga, contenció coreogràfica i alguna vacil·lació vocal impròpia de la seva experiència.

Gran veu

Qui sens dubte no va tenir problemes d’afinació va ser la il·licitana Blanca Paloma (nom real, compte), que va posar la seva aclaparadora gran veu al servei d’una cançó, la intrigant i densa ‘Secreto de aigua’, que sona com si hagués sigut composta per a la banda sonora d’una docusèrie de misteri. En realitat, va ser composta per a la banda sonora d’una docusèrie de misteri.

Es diria que els quatre components de la ‘boy band’ Unique sabien que la seva cançó ‘Mejores’ no és gran cosa, així que es van dedicar a distreure el públic amb els seus vistosos balls, les seves piruetes gimnàstiques i un petó final entre dos nois que va resultar tan pertinent i poc forçat com una taràntula sobre un tros de pa de pessic, per dir-ho amb les paraules de Raymond Chandler.

Allò de les ‘pandereiteiras’ gallegues Tanxugueiras amb ‘Terra’ va ser una altra cosa. Un número hipnòtic i diferent amb una posada en escena un pelet caòtica, però d’estètica poderosa, barrejant amb encert i convicció ‘meigas’ i ‘muñeiras’ (si els protocols de seguretat no ho impedeixen, un demanaria encara més foc en pròximes compareixences).

Va tancar aquesta primera part del concurs Chanel, que es va sobreposar a les aparents limitacions de la seva cançó ‘SloMo’ amb una actuació pletòrica i ajustadíssima, en una presentació de vocació tan internacional que un no sabia si estava veient una cubana criada a Olesa de Montserrat o a una diva macedònia. La seva invitació a l’‘europerreo’ va convèncer plenament el jurat professional (que va rebutjar, en canvi, la singular proposta de Tanxugueiras) i també el popular (que sí que va apostar massivament per les gallegues). 

Els resultats són sorpresa

Notícies relacionades

Per entretenir l’espera mentre es feien les votacions i es comptabilitzaven els recolzaments, van actuar el portuguès Salvador Sobral, guanyador d’Eurovisió 2017 amb ‘Amar pelos dois’, i el trio asturià Marlon, la relació del qual amb el festival europeu de la cançó, en cas d’existir, resulta bastant més enigmàtica. Al final, i no sense suspens, es van anunciar els resultats, i van sorprendre tant el triomf folgat de Chanel com l’eliminació d’Azúcar Moreno, el nom més conegut d’entre tots els candidats.

La segona semifinal tindrà lloc dijous 27 de gener a partir de les 22,40 hores, i hi prendran part, per ordre d’aparició, Xeinn, Marta Sango, Javiera Mena, Gonzalo Hermida (que no podrà cantar en directe per culpa de la covid), Rigoberta Bandini, Rayden i Sara Deop. D’aquesta llista en sortiran els quatre artistes preselecionats que acompanyaran Varry Brava, Azúcar Moreno, Tanxugueiras i Blanca Paloma a la gran final del Benidorm Fest de dissabte.