Nou curs cinematogràfic

Deu pel·lícules espanyoles per al 2022

  • Després d’un 2021 ple de pel·lícules de directors consagrats, aquest any es presenta nodrit d’una sucosa nòmina de propostes que aborden tots els gèneres

  • Destaquen les tornades d’alguns dels grans noms de les noves generacions

Deu pel·lícules espanyoles per al 2022
5
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Malgrat els vaivens constants de la pandèmia, el cine espanyol continua demostrant el seu múscul gràcies a un bon grapat de propostes d’allò més diverses. Hi haurà comèdies: ‘Por los pelos’, de Nacho G. Velilla; ‘El test’, de Dani de la Orden; ‘El juego de las llaves’, de Vicente Villanueva; ‘Espejo, espejo’, de Marc Creuhet, o l’adaptació de la ‘sitcom’ ‘Camera Café’. Hi haurà terror: ‘La niña de la comunión. Hi haurà ‘thrillers’: ‘Código emperador’, de Jorge Coira o ‘Centauro’, de Daniel Calparsoro. Hi haurà pel·lícules d’autor, com les noves de Jaime Rosales o Jonás Trueba. Hi haurà noves veus femenines: Nely Reguera (‘El nieto’), Alauda Ruíz de Azúa (‘Cinco lobitos’), Carlota Pereda (‘Cerdita’), Marta Díaz (‘Los buenos modales’) i Elena López Riera (‘El agua’). Hi haurà descobriments com ‘La desconocida’, de Pablo Maqueda, o ‘El universo de Oliver’, d’Alexis Morante. I hi haurà moltes de les estrenes que s’han anat posposant per les successives onades de la covid, entre elles, ‘La abuela’, de Paco Plaza; ’Veneciafrenia’, d’Álex De la Iglesia; ‘Malnazidos’, de Javier Ruiz Caldera i Alberto de Toro, o ‘Live is Life’, de Dani de la Torre.

Notícies relacionades

Però apostem per aquestes deu.

‘Modelo 77’


L’equip de ‘La isla mínima’ i ‘El hombre de las mil caras’ es torna a reunir per firmar un ‘thriller’ carcerari basat en fets reals: la fuga de 45 presos de la presó barcelonina a finals dels anys setanta. Un jove (Miguel Hernán) que acaba d’entrar a presó per un delicte menor i un veterà (Javier Gutiérrez) entaularan amistat rere els murs d’aquest espai repressiu dominat per unes condicions de vida infrahumanes a través del qual es representen les clavegueres d’una societat encara ancorada en les estructures franquistes. És l’esperada última obra d’Alberto Rodríguez, després de passar per la ficció televisiva amb ‘La peste’.

 

‘Los renglones torcidos de Dios’


L’anhelada adaptació de la novel·la de Torcuato Luca de Tena per fi es materialitzarà amb Oriol Paulo juntament amb Guillem Clua en el guió. La protagonista absoluta serà Bárbara Lennie en la pell d’Alice Gould, que ingressa en un hospital psiquiàtric per investigar un assassinat i s’enfrontarà a un enrevessat joc que posarà en dubte el seu propi seny. Una pel·lícula que posarà a prova el talent de Paulo per al ‘thriller’ amb la seva acostumada personalitat a l’hora de superposar capes addictives juntament amb el magnetisme de Bárbara Lennie. 

‘Rainbow’


Paco León s’embarca en un dels seus projectes més ambiciosos, una versió contemporània i lliure del clàssic ‘El màgic d'Oz’ a través del viatge iniciàtic d’una adolescent encarnada per Dora Postigo, filla de la difunta Bimba Bosé, que debuta en gran a la pantalla acompanyada del raper Ayax Pedrosa, l’artista nigerià establert a Barcelona Wekaforé Jibril i les veteranes Carmen Maura i Carmen Machi. Una adaptació mil·lennista i pop d’un conte de fantasia renovat que serà distribuït per Netflix.


‘Alcarràs’


Després d’haver d’ajornar un any el rodatge per la pandèmia, per fi es podrà veure el nou treball de Carla Simón després d’‘Estiu 1993’. Una pel·lícula que, com l’anterior, té un fort caràcter autobiogràfic i se centra en l’amor per la terra de la seva família, agricultors de presseguers. Hi explica la història d’un clan, amb les seves diferents generacions, dedicat al cultiu que ha de fer front al final d’una època, l’última collita abans que els expropiïn els terrenys. 

‘La Piedad’


Després de la seva aclamada ‘opera prima’, ‘Pieles’, Eduardo Casanova es continuarà endinsant en el seu particular univers en aquesta pel·lícula protagonitzada per Ángela Molina, Ana Polvorosa, Macarena Gómez, Antonio Durán o María León entre d’altres. Un projecte tan personal com radical sobre les relacions maternofilials que promet enfrontar-nos al més fosc de l’ésser humà a través d’una estètica d’enorme impacte visual. 

‘Un año, una noche’


Isaki Lacuesta adapta, juntament amb Isa Campo i Fran Araújo, el llibre ‘Paz, amor y death metal’, de Ramón González en què va abocar la seva experiència personal durant la matança gihadista a la sala de concerts Bataclán a París, així com la síndrome d’estrès posttraumàtic a què es va haver d’enfrontar després de sobreviure a l’atemptat. Una coproducció entre Espanya i França protagonitzada per Nahuel Pérez Biscayart, Nóemie Merlant, Quim Gutiérrez, Alba Guilera, Natalia de Molina i la presència de C. Tangana

‘A Bestas’


Rodrigo Sorogoyen abandona l’entorn urbà per introduir-se en el ‘thriller’ rural, sense perdre gens del seu esperit malsà en aquesta pel·lícula ambientada a la Galícia profunda en què un matrimoni francès s’enfronta a l’hostilitat dels veïns a causa de la seva manera de pensar diferent sobre espai natural que els envolta. Suspicàcies, rancúnies i violència en aquesta coproducció entre Espanya i França liderada per Denis Menochet, Marina Foïs i Luis Zahera

‘Mantícora’


Carlos Vermut continua explorant el costat més tenebrós de l’ésser humà en aquesta pel·lícula sobre monstres quotidians (i reals) que sotgen a qualsevol cantonada i que s’intenten ocultar darrere de la màscara de les convencions socials. La pel·lícula, protagonitzada per Nacho Sánchez i Clara Hails, s’introdueix en un univers pervers i pervertit per endinsar-se en els vincles tòxics sota la capa d’una història d’amor. 

‘La maternal’


Després del seu gran debut amb ‘Las niñas’, Pilar Palomero es continua endinsant en el tema de la maternitat a través de la història d’una noia de catorze anys que es queda embarassada i que és acollida en un centre de risc d’exclusió social. Una pel·lícula compromesa amb una realitat que continua sent un tabú i que la directora pretén abordar amb l’honestedat que la caracteritza. En el repartiment, Ángela Cervantes i la jove Carla Quílez. 

‘Bora Bora’


El nostre ‘enfant terrible’ favorit, Albert Serra, es trasllada a la Polinèsia Francesa per rodar una història d’amor. Després del seu radical ‘Liberté’, el cineasta català ens sorprèn amb un altre registre en aquesta exòtica pel·lícula sobre crisis creatives, estranyes relacions amoroses i assajos nuclears. En el repartiment, Benoît Magimel, Sergi Lopez i Cécile Guilbert.