Cultura en pandèmia

Contagis d’artistes i devolució d’entrades: l’òmicron acorrala els teatres de Barcelona

  • A la limitació d’aforament al 70% se suma una desena d’espectacles cancel·lats per contagis a les companyies i el descens en la venda d’entrades anticipades

Contagis d’artistes i devolució d’entrades: l’òmicron acorrala els teatres de Barcelona

ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La limitació del 70% de l’aforament ha sigut un dur cop per als teatres en aquest Nadal; però a més tenen un altre problema: els estralls que la variant òmicron està causant als equips artístics. Una desena d’espectacles s’han suspès a Barcelona per aquesta raó i recuperaran les funcions una vegada passada la quarantena, a partir del dia 28.

El musical ‘Billy Elliot’, per exemple, va abaixar el teló a principis d’aquesta setmana i no tornarà a aixecar-lo fins al dilluns 27. I la setmana anterior al Teatre Nacional de Catalunya La Danesa va haver de suspendre les últimes funcions d’ ‘El nedador del mar secret’, i el Lliure, les de ‘Casa’, de Cross Border. A La Beckett dues obres acabades d’estrenar van haver de parar: ‘Eufòria’, de Lara Díez Quintanilla, i ‘El corredor de karts’, de Marc Artigau. El Poliorama també ha hagut de suspendre ‘T’estimo si he begut’, adaptació de l’obra d’Empar Moliner; al Teatre Regina, ‘La millor carta als reis’; al Gaudí ‘La bella i la bèstia’; a l’Acuarella ,’Las chicas del coro’ i a l’Atrium, ’De quan somiava’. Gestionar totes les devolucions o canvis de dia no és fàcil però no queda més remei que adaptar-se.

A tot el món passa igual, ja sigui Broadway o la Gran Via madrilenya, on ‘Tina, el musical’ també ha hagut d’abaixar el teló un temps com altres títols de la capital a causa dels contagis dels artistes. El teatre és un reflex del que passa al carrer. Els equips d’atenció al client no paren, entre les suspensions, les recol·locacions per ajustar-se al 70% de l’aforament, atendre els que anul·len entrades o les canvien per més endavant perquè estan contagiats, ser contacte directe d’un positiu de covid o per por de sortir de casa.

Més devolucions

«Aquest any teníem moltes entrades anticipades però des de fa 15 dies el ritme de venda ha baixat», explica Maria José Balañá, l’empresa del qual gestiona el Tívoli i el Coliseum, entre d’altres. «Aquesta setmana hem hagut de fer moltes devolucions». ¿I com es decideix qui hi va i qui no quan en una funció se supera el 70% d’aforament? La política del Grup Focus és eliminar les ultimes compres. «Aquestes persones tenen dues opcions, venir un altre dia o la devolució dels diners», expliquen. Al Liceu per recol·locar els espectadors d’‘El Trencanous’ han ofert com a incentiu anar a una altra funció del ballet amb localitats amb més bona visibilitat. Els teatres de Balañà intenten recol·locar-los conservant en la mesura que sigui possible la mateixa ubicació que tenien. Si no hi ha manera de quadrar-ho es tornen els diners. «Molta gent truca perquè té covid. També hi ha qui, sense estar contagiat, no vol venir ara per por».

Tant ella com Valentí Oviedo, director general del Liceu, saben que no queda més remei que adaptar-se i surfejar el millor possible aquesta sisena onada. «Ens hem d’acostumar a viure amb la incertesa. Tot pot passar i el públic ho sap. Per sort hi ha flexibilitat a l’hora de canviar entrades. Vivim en un món líquid i les alternatives han de ser líquides», afirma Oviedo. Però a diferència de fa un any, ara tothom està més cansat i esgotat. «Estem vivint en un fil», reconeix Enrique Salaberría, del Grup Smedia, que a Barcelona gestiona el Teatre Apolo. Tant ells, amb una desena de teatres a Madrid, com el Grup Focus, amb escenaris a Madrid i Barcelona, han augmentat la periodicitat dels PCR entre els seus treballadors.

Des de La Perla 29 expliquen que no han hagut de trucar a ningú per ajustar-se a l’aforament del 70% exigit a les seves produccions de ‘Hamlet Aribau, ‘El Petit Príncep’ i ‘El llarg dinar de Nadal’. Aquest últim estava a punt d’arribar al nou límit en algunes funcions de Nadal i només han hagut de parar-ne la venda.

Preocupació

Notícies relacionades

A les sales de proximitat també hi ha preocupació. «Les vendes s’han parat i no som els únics que ho notem. Per avui tenim 20 entrades venudes de ‘Potser somiar’, per al dissabte 25, només 5, i per al diumenge 26, 14. En condicions normals estaríem a més del 50%», explica Jofre Blesa, del Versus Glòries. «Confio que a última hora la gent vindrà, però les previsions espanten». Tradicionalment aquestes són les dates de més recaptació als teatres. Molts confiaven a fer caixa entre Nadal i fins després de Reis, la temporada alta als teatres amb uns espectacles que permeten fer-nos somiar per unes hores i oblidar-nos del panorama pandèmic.

L’únic positiu per als teatres i companyies és el recolzament que estan rebent del Departament de Cultura, que està fent un seguiment de la situació. Aquest dijous es va reunir amb representants del sector. Jordi Foz, secretari general, va acordar mantenir un canal de comunicació i recollir dades de les afectacions. També, amb caràcter immediat, llançaran unes línies d’ajuda a la suspensió de funcions per contagis de covid dirigides a companyies, dramaturgs, sales i promotors, així com ajudes per compensar el tancament temporal de sales de concert.