Retorn a la presencialitat

El Manga Barcelona arrenca amb sake per a tothom, alegria i ‘cosplayers’

El jurat ja ha concedit els nombrosos premis de la cita amb el còmic i la cultura japonesa

3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A les 6.58 del matí d’aquest divendres hi havia ja un grupet de 10 ‘otakus’, els més matiners, esperant als accessos de la 27a edició del Manga Barcelona. Faltaven encara un parell d’hores perquè s’obrissin les portes després de dos anys sense presencialitat per la Covid i hi havia ànsia de saló, ànsia de trobada festiva, d’esdeveniment multitudinari, tot i que fos amb mascareta i constant rentat de mans. Entrada fluida a les 9 hores de fans i incondicionals del còmic i la cultura japonesa, que aviat van assaltar els diferents espais, sobretot la zona de venda de marxandatge, però també les parades de llibres. Encara no eren les 11 i el Pedro i l’Angelo, arribats de Llançà, vivien el seu primer Manga Barcelona desplegant sobre una de les taules disposades per descansar la barbaritat d’uns 14 mangues per cap acabats de comprar, a més d’un parell de ninots. Després de fer la foto del botí, ho guarden a la motxilla. Amb les bosses carregades fins a dalt, diuen, ara s’asseuran per decidir per on segueixen el recorregut de la jornada.

Ells venen, podria dir-se, de paisà. Però no hi ha un Manga Barcelona sense ‘cosplayers’, això no ha canviat: una variada desfilada de disfresses i treballats vestimentes. Allà hi ha, ben aviat, Dara i Aida fent-se fotos davant un gran plafó de Pokémon, i és que Dara va vestida de Pikachu, amb el seu groc elèctric il·luminant el pavelló.

‘Boom’

Divendres al matí sol ser sempre el moment més fluix, però en pandèmia res és com abans. Sense aglomeracions, amb molt espai per on transitar i perdre’s, però amb constant flux de visitants (no en va cal recordar que les entrades es van esgotar al cap de poques hores de posar-se a la venda), el Manga Barcelona es posava en marxa, això era el principal, deien molts d’ells: la tornada de la festa, de sentir-se part d’una comunitat que comparteix els mateixos gustos i que està vivint un ‘boom’, un moment dolç sense precedents a Espanya, tant de lectors, com de vendes, com de títols publicats. 

A les 11 tocades, en un dels escenaris se celebrava oficialment la inauguració del saló amb la tradicional ruptura del barril de sake i el posterior brindis. S’hi van posar la directora del saló, Meritxell Puig; el director de Ficomic, Patrici Tixis; el cònsol del Japó (estrenant-se al Manga Barcelona), Sato Yasushi, i el mestre de cerimònies gastronòmiques del festival, Roger Ortuño. Cadascun amb una rotunda maça de fusta i vestits amb jaqueta japonesa, van trencar el barril per després servir gotets per a tot el públic. Un brindis massiu per la tornada a la presencialitat.    

Els premis

Mentrestant, a les 12.38, des de les xarxes socials, el Manga Barcelona anunciava que s’havien alliberat algunes entrades (fet que significava que hi havia qui ja havia abandonat el recinte i que aquestes vacants havien generat entrades disponibles) i s’estrenava l’Auditori, amb l’entrega dels premis del festival, que són: 

Millor pel·lícula d’anime en format físic: ‘Digimon adventur: Last evolution kizuna’  

Millor sèrie d’anime en format físic: ‘My hero academia’

Millor pel·lícula d’anime a la TV: ‘Evangelium 3.0 +1.0: Thrice upon a time’

Millor sèrie d’anime en plataformes: ‘Ataque a los Titanes’ 

Millor estrena de pel·lícula anime en cines: ‘Promare’

Millor fanzín: ‘Transition 3’

Millor ‘light’ novell: ‘Diario de un mangaka’, d’Inio Asano 

Millor ‘kodomo’: ‘One piece party’ 

Millor ‘yuri’: ’Goodbye my rose garden’ 

Millor BL: ‘Akamatsu y Seven. Macarras in love’ 

Millor manga d’autor/a espanyol/a: ‘Urara’, de Ron i Kurohaine

Millor ‘sheinen’: ‘Maximum Berserk’, de Kentaro Miura 

Millor ‘josei’: ‘El secreto de Madoka’, de Kingyobachi Deme

Notícies relacionades

Millor ‘shonen’: ‘Chainsan man’, de Tatsumi Fujimoto 

Millor ‘shojo’: ‘Banana fish’, d’Akimi Yoshida