28a edició de la mostra
Marco Mezquida, un concert sobrehumà en l’arrencada del Sónar
El pianista menorquí va oferir a l’Auditori una inaudita sessió d’improvisació en diàleg amb la intel·ligència artificial que va obrir al seu torn el festival AI and Music

Marco Mezquida sap el que és improvisar al costat de grans creadors, des d’un Marc Miralta a una Sílvia Pérez Cruz, músics dotats per eludir quadrícules i pautes previsibles, però segurament mai se les havia tingut amb un ‘partenaire’ tan desconcertant com el d’aquest dimecres a la sala 2 de l’Auditori. En escena, compartint pla amb el seu piano de cua, l’instrument d’intel·ligència artificial desenvolupat pels científics de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i plantat allà com un monòlit que hauria fet feliç el Kubrick de ‘2001: Una odissea de l’espai’.
Aquest diàleg entre l’home i la màquina va obrir la primera edició del festival AI and Music, batejat en al·lusió a la intel·ligència artificial (i amb l’afegitó de S+T+ARTS, acrònim en anglès de ciència, tecnologia i arts). Va ser el pòrtic, al seu torn, d’aquest singular 28è Sónar de tardor, i ens va reservar hora i quart d’improvisacions no a quatre mans, sinó a dos i un robot, o una cosa així, amb els dos ens a la recerca d’«espais sonors de síntesi» a través d’una «topografia multidimensional», segons les prèvies i doctes paraules d’Antònia Folguera, comissària del Sónar +D.
El concert més imprevisible
Notícies relacionadesMúsica generada a temps real, que es va obrir pas amb una tímida conversa entre les notes dissonants i els espetecs del dispositiu artificial, derivant en una maror d’arpegis en cascada replicats per sons de torb i d’engranatges mecànics. Reminiscències de l’expressionisme i de la música concreta en un recorregut imprevisible, entenem, per les dues parts, si és que parlar en aquests termes referint-nos al subjecte maquinal té algun sentit. Escenari en penombra, amb uns quants focus direccionals, potenciant la sensació d’enigma.
Mezquida s’havia referit al «vertigen» d’aquest concert en la presentació del Sónar dies enrere, i es podia percebre el terra obrint-se sota els seus peus en aquesta seqüència òrfena de cartes de navegació, executada a porta freda amb un interlocutor potser sortit d’algun forat negre. La seva digitació aclaparadora i les seves pulsacions directes a les cordes van despertar un món de reaccions sintètiques amb vida pròpia. Música convulsa que va derivar en una fosa subtil i en picades d’ullet a un cabaret galàctic. Però el festival va remarcar que aquest projecte està en fase experimental, i va quedar allà la sensació que grans i sorprenents coses estan per venir.
- EL PROTAGONISTA DEL CLÀSSIC Lamine Yamal, el fenomen que desborda les precaucions: independitzat, xofer del club i una amistat amb Morad
- L’escola d’hostaleria deixarà de fer classes a partir de l’estiu
- Al Centre "De premi": el bar de Sabadell aclamat per les seves patates braves
- Successos Tres detinguts per atracar un banc a Camarles
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Successos Detingut un conductor borratxo per circular 15 km contra direcció a Olot
- Futbol El Barça es proclama campió de Lliga F i segueix amb pas ferm cap al pòquer de títols
- Nou pontificat Lleó XIV demana un alto el foc «immediat» a Gaza i Ucraïna en la seva primera oració davant els fidels a la plaça de Sant Pere
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- El rearmament i la defensa Europa prepara combatents d’intel·ligència artificial per a la guerra en el ciberespai amb un programa de l’espanyola Indra