Cita llibresca

Biel Mesquida inaugura la fira del llibre de segona mà de Barcelona

La Fira del Llibre d’Ocasió Antic i Modern omplirà fins al 3 d’octubre el passeig de Gràcia de llibres de segona mà

Biel Mesquida inaugura la fira del llibre de segona mà de Barcelona
3
Es llegeix en minuts
EFE

«Les llibreries de segona mà no haurien de desaparèixer mai perquè són país, són Europa», ha assenyalat amb rotunditat el poeta mallorquí Biel Mesquida en el pregó inaugural de la 70a edició de la Fira del Llibre d’Ocasió Antic i Modern de Barcelona.

Durant 18 dies, fins al pròxim 3 d’octubre, les 36 casetes de la fira es convertiran al cèntric passeig de Gràcia barceloní en pol d’atracció d’aficionats a la lectura, col·leccionistes i bibliòfils, i precisament aquesta tarda un dels seus primers visitants serà el ministre de Cultura, Miquel Iceta, que hi farà un recorregut.

«Els llibres de segona mà han sigut un dels meus objectes de desig i formen part de les meves il·lusions i passions», ha afegit Mesquida, que dimecres passat rebia precisament el Premi Trajectòria en la Setmana del Llibre a Català, que tanca aquest diumenge al Moll de la Fusta. Al poeta, ha confessat, sempre li ha agradat «descobrir llibres», perdre-s’hi, fer-los seus «amb els cinc sentits».

Còmics i novel·les de Corín Tellado

Mesquida ha recordat que ja amb 10 anys llegia còmics, el Capitán Trueno, Roberto Alcázar y Pedrín, Sisí Emperatriz, la col·lecció Princesa, El Zorro, les novel·les de Corín Tellado, i biografies.

També té present en la seva memòria la biblioteca que atresorava la seva mare, una mestra d’escola, que guardava amb zel en un vitrina tancada amb clau els «llibres prohibits» i a la qual el jove Mesquida va poder accedir en secret, en la qual va descobrir ‘El Amante de Lady Chaterley’, ‘Lo que el viento se llevó’, ‘Bonjour tristesse’, ‘Doctor Zhivago’, llibres que van ser «fonts d’orgasmes infinits».

En aquella vitrina també va descobrir ‘Aloma’, de Mercè Rodoreda, una edició del 1937, que mai va saber com la seva mare havia pogut aconseguir en plena dictadura.

Arribada a Barcelona

Amb l’arribada a Barcelona quan tenia 17 anys, Mesquida va descobrir llavors les llibreries de segona mà, especialment les que hi havia als carrers de Canuda, Avinyó i Aribau, moltes ja desaparegudes, i també el Mercat de Sant Antoni, on es passava hores i hores els diumenges.

Durant el franquisme, ha afegit el poeta, a les llibreries de segona mà va descobrir que hi havia textos fonamentals en català, «en ciència, en humor, en teatre, traduccions de llibres internacionals, de viatges, de cuina, d’art i de literatura». «La segona mà em va donar una segona visió i em va convertir en un lector apassionat i un escriptor esforçat», ha conclòs Mesquida.

Exposició sobre la censura

L’habitual exposició que encapçala la fira, titulada aquest any ‘Llibres lliures?’, està dedicada a la censura i les prohibicions en la impremta catalana contemporània.

A tall d’introducció, comença l’exposició amb l’exemplar ‘Índice último de los libros prohibidos y mandados expurgar para todos los reynos y señoríos...’ (Madrid, 1790) o una ‘Carta pastoral de l’arquebisbe de Toledo amb notes diverses de llibres, fullets i papers que prohibeix’ (1827).

En el recorregut expositiu es poden contemplar exemplars de ‘La Censura. Revista mensual. Madrid, 1844-1851’; mutilacions de textos com ‘El por qué de todas las ceremonias de la Iglesia y sus mysterios’ (Barcelona, 1760) amb pàgines ratllades; o obres revisades i estampades amb el segell ‘Aquest número ha passat per la censura’ com el que mostra a la seva portada la revista ‘Iberia’ del 30 de juny del 1917.

Cap al públic jove

El president del Gremi de Libreters de Vell de Catalunya, Marçal Font, ha remarcat que «el sector experimenta des de fa uns anys un canvi generacional cap a un públic jove, que espera trobar novel·la gràfica singular».

Notícies relacionades

La fira, ha afegit, s’ha enriquit gràcies precisament a aquesta trobada entre generacions diferents i, al llarg de les diferents casetes que la formen, es pot trobar des dels gravats d’Eusebi Planas fins a les il·lustracions de Milo Manara o de Rubén Pellejero, ja convertits en clàssics contemporanis.

‘Les bijoux indiscrets’, de Diderot, exemplar del segle XVIII; una primera edició de ‘La pucelle d’Orleans’, de Voltaire; un Quixot en traducció francesa del segle XVIII; una primera edició de ‘Residencia en la tierra’, de Pablo Neruda; de ‘Sol i de dol’, de J.V. Foix; d’’Emblemas’, de José Ángel Valente amb dibuixos d’Antonio Saura, o de ‘Presagios’, de Pedro Salinas, són algunes de les joies que es poden trobar a la fira.

Temes:

Llibres