EL QUE NO SABIES DE...

L’origen i les curiositats de ‘Jungle Cruise’

  • Està basada en una atracció dels parcs Disney al seu torn inspirada en ‘La reina d’Àfrica’

  • La protagonista s’anomena Houghton i porta pantalons en homenatge a Katharine Hepburn.

  • El jaguar del film no és real i va ser íntegrament creat digitalment.

L’origen i les curiositats de ‘Jungle Cruise’

FRANK MASI / DISNEY ENTERPRISES

7
Es llegeix en minuts
Eduardo de Vicente
Eduardo de Vicente

Periodista

ver +

L’últim gran superèxit estiuenc de Hollywood és Jungle Cruise, una entretinguda cinta d’aventures amb tocs fantàstics que ha sigut dirigida ni més ni menys que per un català, Jaume Collet-Serra, ja totalment assentat a la meca del cine després dels seus treballs amb Liam Neeson (Sense identitat, Non-stop, Una nit per sobreviure i El pasajero) i la inquietant Infierno azul (amb Blake Lively enfrontant-se a un tauró. Per a la seva nova pel·lícula compta amb el protagonisme d’una altra estrella com Dwayne Johnson (The Rock), també productor, una actriu formidable (Emily Blunt) i el còmic Jack Whitehall.

La pel·lícula, basada en una atracció dels parcs Disney explica les peripècies de Lily Houghton, una valenta dona que, el 1917, decideix anar-se’n fins a l’Amazones per anar a la recerca d’uns pètals màgics capaços de guarir qualsevol malaltia. Per a això, prèviament, ha robat una punta de fletxa indispensable per aconseguir-los. Amb aquesta finalitat contractarà el Frank, un capità que porta un barco una mica desgavellat, i anirà en companyia del seu germà, un jove menys amant de l’acció que ella. Però per aconseguir-ho s’hauran d’enfrontar a temibles enemics. Un film d’aquest tipus, atapeït d’escenes arriscades i efectes especials, és ple de curiositats.

-Una altra atracció Disney. La pel·lícula, igual que La mansión encantada, que va protagonitzar Eddie Murphy o la famosa franquicia Piratas del Caribe, està inspirada en una atracció dels parcs Disney que, originalment, es denominava Jungle River. Consisteix en un passeig en barca a través d’un riu que d’alguna manera connecta les selves de l’Àfrica, Àsia i Amèrica del Sud, passant per representacions animatròniques d’animals salvatges. El viatge és guiat pels membres del repartiment que piloten el barco i fan acudits dolents amb jocs de paraules, com els que explica el Frank.

-Picades d’ullet a l’atracció. El film és ple de picades d’ullet a alguns dels moments més emocionants de l’atracció com la cascada, les piranyes, les serps de mentida o la pistola i una cartutxera a prop del timó del barco.

-Posant-se al dia. Coincidint amb l’estrena de pel·lícula, Disney va tornar a obrir una versió actualitzada del viatge Jungle Cruise als seus parcs d’Anaheim i Florida. Això sí, va anar amb molt de compte d’eliminar les tòpiques representacions dels africans que s’havien considerat racistes.

-¿Cruise Story? El 2011, tant Tom Hanks com Tim Allen, curiosament, els actors que cedien la seva veu al texà Woody i a Buzz Lightyear a Toy Story, van entrar en converses per protagonitzar-la. Per descomptat hauria sigut una versió molt diferent de la que podem veure ara.

-Va poder ser una directora. Collet-Serra no va ser el primer candidat per dirigir-la. Dwayne Johnson, després de veure una projecció privada de Wonder Woman va proposar la seva realitzadora, Patty Jenkins, ja que li havia impressionat el seu treball, però mai la hi van arribar a oferir.

-Es volia agafar un descans. Emily Blunt va decidir, inicialment, rebutjar el paper a causa de l’esgotament que patia després d’haver treballat gairebé consecutivament a El regreso de Mary Poppins i Un lugar tranquilo 2. Els productors la van intentar convèncer, però no en van obtenir resposta. Collet-Serra va decidir volar fins a Nova York per trobar-se amb ella i explicar-li per què la buscaven per al paper. També li va portar un vídeo de Dwayne Johnson (en la seva funció de productor) parlant sobre el personatge i dient-li que volia treballar amb ella. Aquest missatge finalment la va portar a acceptar el paper.

-Una sintonia inesperada. Durant la careta amb el castell de Disney no sona la melodia habitual de When you wish upon a star, de Pinotxo, sinó una versió instrumental deNothing else matters, de Metallica, de la qual també s’escolten alguns acords durant el film.

-La reina de la jungla. Una de les fonts d’inspiració de la pel·lícula és La reina d’Àfrica, el clàssic d’aventures dirigit per John Huston amb Humphrey Bogart i Katharine Hepburn, que ja van intentar imitar en part a l’atracció. El personatge d’Emily Blunt es diu Lily Houghton com a homenatge a l’actriu, ja que el seu nom complet era Katharine Houghton Hepburn.

-El sobrenom. Una broma recurrent del Frank a la Lily és anomenar-la ‘Pantalons’ per la seva insistència a utilitzar pantalons en un moment en què no eren habituals en les dones. Més enllà de la reivindicació femenina, també torna a retre homenatge a Hepburn, ja que va ser una de les primeres dones de Hollywood que va desafiar les convencions socials del seu temps utilitzant-los.

-Humphrey Johnson. Però Bogart també és homenatjat a Jungle Cruise, ja que el seu aspecte i vestuari a La reina d’Àfrica és molt similar al que llueix Dwayne Johnson en aquesta pel·lícula.

-Una mòmia inspiradora. La pel·lícula també té moltes similituds amb La mòmia, de 1999. Està protagonitzada per una dona valenta que busca un tresor acompanyada pel seu germà, un home benestant, i recorre a un aventurer rebel en un lloc exòtic ple de perills i llegendes. Per si no fos prou, a l’inici de les dues pel·lícules, totes dues tenen una escena d’acció en una biblioteca muntades en una escala.

-¡El Dani i el Quim! L’actor que dona vida a Lope de Aguirre és el veneçolà Edgar Ramírez, mentre que els seus dos esbirros, Sancho i Melchor, són interpretats respectivament pel còmic Dani Rovira i el català Quim Gutiérrez (gairebé irreconeixible). Per a tots dos suposa la seva primera pel·lícula nord-americana.

-Recerca de la selva. Per assegurar-se que estaven representant l’Amazones del període de temps amb precisió, els cineastes en van investigar els animals i la flora. També van comptar amb un assessor cultural que es va assegurar que tot estigués representat de forma correcta. La llengua tupí s’hi parlava des de fa molts anys, per la qual cosa van fer la seva pròpia versió basant-se en aquesta antiga llengua perquè els personatges semblessin més reals.

-Un Amazones digital. La primera idea de l’equip va ser anar a l’Amazones per rodar-hi alguns elements que després combinarien a la pantalla blava. Però de seguida es van adonar que portaria diversos mesos aconseguir-ho perquè els llocs on volien filmar eren molt lluny uns dels altres. Per això es va decidir utilitzar només material digital per a l’Amazones, cosa que va alliberar els realitzadors perquè poguessin filmar la pel·lícula sense dependre de preses estàtiques que haguessin d’encaixar en les escenes.

-Construint un poble. El poble fluvial on transcorre la primera part del film va ser creat expressament per a la pel·lícula. Era una ciutat enorme i tots els interiors també s’hi van fer, una cosa que és molt estranya ja que els interiors se solen fer als platós. Però així van poder tenir llum natural i facilitar que els actors entressin i sortissin per les portes a l’hora d’interactuar.

-Un barco resistent. Per crear La Quila van dissenyar un barco de 15 tones que era gairebé com un cotxe amb rodes i que es controlava a distància perquè es pogués moure cap a dalt i cap a baix al dipòsit on rodaven. Es podia inclinar i girar, i l’aigua tenia corrents generats per motors perquè semblés que es movia pel riu. Aquest dipòsit era de forma ovalada i es va construir en un plató exterior d’uns estudis d’Atlanta amb un sistema hidràulic submarí que posava a prova el barco, ja que havia de patir els embats de 72.000 litres d’aigua per minut.

-Una tècnica revolucionària. Per a l’aspecte dels conquistadors van desenvolupar una nova tècnica. Van enganxar a la càmeres dues petites càmeres més d’infrarojos que capturaven en temps real als actors i les seves actuacions. D’aquesta manera, els actors no van haver de portar aquestes càmeres als cascs que se solen utilitzar per capturar les seves actuacions. Podien actuar normalment dins de l’escena i després se’ls col·locava per sobre la pell generada per ordinador.

Notícies relacionades

-Un jaguar virtual. El jaguar mascota del Frank, Proxima, no és autèntic, és totalment digital. Van passar molt temps analitzant animals de veritat i tenien un actor al set, vestit amb una espècie de xandall, preparat per fer de felí. En postproducció van treure l’actor i van posar el jaguar al seu lloc.