Patrimoni

Les obres per recuperar el Tramvia Blau començaran a finals del 2027

Collboni anuncia un procés de participació ciutadana per recollir aportacions. L’objectiu és incloure la recuperació en els pressupostos del 2026 junt amb la reforma de l’avinguda del Tibidabo.

La remodelació inclou construir un dipòsit subterrani d’aigües pluvials

Les obres per recuperar el Tramvia Blau començaran a finals del 2027
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La persistència i determinació dels veïns del Tibidabo per recuperar el Tramvia Blau va tenir ahir la seva resposta. L’alcalde Jaume Collboni va entregar el projecte executiu a l’Associació de Veïns Avinguda Tibidabo i va reconèixer explícitament el seu paper reivindicatiu, que ha servit perquè aquest emblema de la ciutat, fixat en la memòria col·lectiva dels barcelonins, torni a circular.

Però el procés serà llarg. Tal com va anunciar Collboni a les cotxeres del tramvia, el projecte s’obrirà el 2026 a un procés de participació ciutadana, i una vegada recollides totes les aportacions, s’iniciarà l’expedient urbanístic. L’objectiu és que s’inclogui en els pressupostos de l’any vinent –quan complirà els 125 anys de la seva entrada en funcionament– perquè les obres puguin començar abans que acabi el 2027.

En un context en què les urbs estan perdent la seva essència i es van assemblant més les unes a les altres, Collboni va defensar un projecte que permet mantenir la singularitat de la ciutat. "Volem preservar el comerç de barri, els equipaments culturals" i, en definitiva, els "elements més identificatius de la ciutat, allò que més la representa", va afirmar. Un d’aquests elements emblemàtics de Barcelona és sens dubte el Tramvia Blau, i per això finalment s’ha decidit que val la pena l’abundant inversió necessària perquè torni a fer la costeruda avinguda del Tibidabo.

No obstant, s’haurà d’esperar al 2031 o fins i tot fins al 2033 per tornar a veure circular els tramvies. El projecte inclou portar a terme primer la remodelació completa de l’avinguda del Tibidabo i la construcció d’un dipòsit subterrani d’aigües pluvials, que motivarà una important obra en tot el seu traçat, des de la plaça de Kennedy fins a la del Doctor Andreu. Amb això, el projecte no només s’encareix fins als 40 o 45 milions d’euros, sinó que a més dilata l’esperada posada en marxa del tramvia entre quatre i sis anys després de l’inici de les obres, segons una primera aproximació.

L’habilitació del dipòsit és indissociable de la posada en marxa del tramvia, va insistir Collboni: l’Ajuntament aprofita cada intervenció urbana de magnitud per construir una xarxa de dipòsits subterranis amb prou capacitat per emmagatzemar aigua i evitar els efectes de possibles grans avingudes davant la intensificació dels fenòmens extrems.

La inversió per recuperar el tramvia inclou la remodelació de les cotxeres i l’adequació de quatre dels set tramvies –els 5, 6, 7 i 8– perquè puguin tornar a circular complint totes les mesures de seguretat, ja que la seva falta va motivar-ne l’aturada el 2018. La posada a punt requerirà incorporar nova tecnologia, si bé mantindran el seu aspecte original. Declarats tots Bé Cultural d’Interès Nacional, els altres tres –2, 10 i 129, l’únic de color vermell– es conservaran a les cotxeres o en algun altre destí per determinar.

L’anunci va tenir lloc després que l’Associació de Veïns Avinguda Tibidabo iniciés fa unes quantes setmanes una campanya pel seu canal d’Instagram en la qual personalitats com ara Eduardo Mendoza, Lorenzo Milá, Xavier Sardà, Jordi Cruz, Carlos Latre, Jaime Alguersuari i Carlos Martínez de l’Associació de Veïns del Raval, entre d’altres, reclamen la seva posada en servei.

Notícies relacionades

Més rapidesa

El president de l’entitat, l’empresari Alexander Scheffler, es va mostrar satisfet del compromís adquirit pel mateix alcalde, si bé va reclamar que les obres s’efectuïn de manera més àgil: "La Via Laietana és tan ampla com l’avinguda Tibidabo i s’ha reformat en tres anys, fins i tot quan en el procés van trobar restes arqueològiques". Scheffler també va indicar que demanaran que el nou mobiliari urbà vagi d’acord amb l’època del tramvia.