Crítica de música
José Luis Perales, el triomf d’un senyor normal a Cap Roig
L’autor de ‘¿Por qué te vas?’ va recórrer amb bona cal·ligrafia el seu popular cançoner d’intimitats a la mostra de Calella de Palafrugell, dins de la seva gira de comiat dels escenaris
José Luis Perales, aquest senyor normal de Conca que, per buscar la inspiració, surt a passejar al camp («on, de vegades, m’esperen les muses»), representa el triomf de la cançó sobre el carisma i l’excentricitat de l’estrella. Discreta factoria d’èxits amb potes, en altres veus o en la seva, va portar aquest divendres a Cap Roig aquesta gira de comiat que, als 76 anys, ho certifica com a campió de la tonada interiorista transversal, invocant sempre el sentiment pur i entenent potser que el cinisme és una forma de superioritat moral.
Amb la seva secular falta de glamur, però amb el faristol ben assortit (23 cançons), Perales va recórrer les seves gairebé cinc dècades d’obra discogràfica amb detall i bona cal·ligrafia, deixant anar èxits des del principi, com aquest ‘Me llamas’ («‘y sales a la calle, buscando amor’»), que va cobrar altura amb una crescuda presència de piano i saxo a l’estil E Street Band. Banda de set músics, disposada a la sanefa de flauta campestre a ‘Cosas de Doña Asunción’ i a reconstruir la intimitat originària de peces com la primerenca ‘Celos de mi guitarra’ o ‘El amor’, sentiment aquest que, diu la lletra, «‘es una boca con sabor a miel’».
Reivindicar el que és seu
Notícies relacionadesPerales cursi, Perales llagrimós, però coneixedor dels camins que desarmen l’oient, un do que al seu dia va atraure els primers espases de l’escena. Igual com Aznavour o Conte, ell també va ser primer autor i després cantant, i el recital va tenir alguna cosa d’orgullosa exhibició dels seus èxits en boques alienes: Mocedades (que van triomfar amb ‘Le llamaban loca’, amb ‘leísmo’ i tot), Rocío Jurado («la més gran», intèrpret de ‘Qué no daría yo’) o Raphael (‘Frente al espejo’). I Jeanette, que va donar vida a ‘¿Por qué te vas?’. Una veu va trencar allà el vent apuntant a la llotja d’autoritats, on s’havia vist el president del Barça: «¡Laporta, canta-la!», va cridar el periodista Albert Soler, mentre Perales es disposava a acompanyar el dol amb la seva vella melodia: «‘junto a la estación hoy lloraré igual que un niño / por qué te vas’».
Els últims trofeus: ‘Un velero llamado libertad’, citant les seves amigues les gavines, el melodrama de ‘¿Y cómo es él?’ i la declaració d’amor còsmica: «‘Te quiero, como la tierra al sol’». Perales, llibre obert en un Cap Roig subjugat, camí d’aquelles tres nits de tardor anotades a l’Auditori del Fòrum.
- Salut Bellvitge descobreix una nova malaltia genètica del neurodesenvolupament similar a l’autisme
- Al centre logístic BCN8 Desapareixen a Sabadell 3.767 paquets d’Amazon valorats en 200.000 euros en un enviament d’Alemanya a Espanya
- Temporal Protecció Civil alerta de pluges "intenses i torrencials"
- Una investigació del TEDH El TEDH s’inclina per sentenciar que el Suprem va vulnerar els drets de Junqueras, Sànchez i Turull
- Condemnats del 'procés' Estrasburg declara que no es van violar els drets de Junqueras, de Sànchez o Turull pel 'procés'
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Tempestes, alertes i por
- II Fòrum Empresarial Peralada Gael Rodríguez i Jordi Masquef discuteixen sobre "recuperar el prestigi" de Portbou i Figueres
- Xarxa mallada Els enginyers aposten per connectar el riu Ter amb el nord de la Costa Brava en casos d’emergència
- Patrimoni artístic La Justícia dona 15 dies al MNAC per entregar la documentació de les pintures de Sixena a la DGA
- II Fòrum Empresarial Peralada Rocío Muñoz (Perelada): «El mercat del vi està en crisi, les noves generacions ja no se senten identificades»
