Crítica de música
José Luis Perales, el triomf d’un senyor normal a Cap Roig
L’autor de ‘¿Por qué te vas?’ va recórrer amb bona cal·ligrafia el seu popular cançoner d’intimitats a la mostra de Calella de Palafrugell, dins de la seva gira de comiat dels escenaris
José Luis Perales, aquest senyor normal de Conca que, per buscar la inspiració, surt a passejar al camp («on, de vegades, m’esperen les muses»), representa el triomf de la cançó sobre el carisma i l’excentricitat de l’estrella. Discreta factoria d’èxits amb potes, en altres veus o en la seva, va portar aquest divendres a Cap Roig aquesta gira de comiat que, als 76 anys, ho certifica com a campió de la tonada interiorista transversal, invocant sempre el sentiment pur i entenent potser que el cinisme és una forma de superioritat moral.
Amb la seva secular falta de glamur, però amb el faristol ben assortit (23 cançons), Perales va recórrer les seves gairebé cinc dècades d’obra discogràfica amb detall i bona cal·ligrafia, deixant anar èxits des del principi, com aquest ‘Me llamas’ («‘y sales a la calle, buscando amor’»), que va cobrar altura amb una crescuda presència de piano i saxo a l’estil E Street Band. Banda de set músics, disposada a la sanefa de flauta campestre a ‘Cosas de Doña Asunción’ i a reconstruir la intimitat originària de peces com la primerenca ‘Celos de mi guitarra’ o ‘El amor’, sentiment aquest que, diu la lletra, «‘es una boca con sabor a miel’».
Reivindicar el que és seu
Notícies relacionadesPerales cursi, Perales llagrimós, però coneixedor dels camins que desarmen l’oient, un do que al seu dia va atraure els primers espases de l’escena. Igual com Aznavour o Conte, ell també va ser primer autor i després cantant, i el recital va tenir alguna cosa d’orgullosa exhibició dels seus èxits en boques alienes: Mocedades (que van triomfar amb ‘Le llamaban loca’, amb ‘leísmo’ i tot), Rocío Jurado («la més gran», intèrpret de ‘Qué no daría yo’) o Raphael (‘Frente al espejo’). I Jeanette, que va donar vida a ‘¿Por qué te vas?’. Una veu va trencar allà el vent apuntant a la llotja d’autoritats, on s’havia vist el president del Barça: «¡Laporta, canta-la!», va cridar el periodista Albert Soler, mentre Perales es disposava a acompanyar el dol amb la seva vella melodia: «‘junto a la estación hoy lloraré igual que un niño / por qué te vas’».
Els últims trofeus: ‘Un velero llamado libertad’, citant les seves amigues les gavines, el melodrama de ‘¿Y cómo es él?’ i la declaració d’amor còsmica: «‘Te quiero, como la tierra al sol’». Perales, llibre obert en un Cap Roig subjugat, camí d’aquelles tres nits de tardor anotades a l’Auditori del Fòrum.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos