Art

L’‘altre’ ‘Guernica’ i les obres de 25 creadores, al·licients d’un Arco en pandèmia

La fira d’art contemporani de Madrid reuneix des d’aquest dimecres i fins diumenge més de 1.500 artistes i 130 galeries de 26 països

L’‘altre’ ‘Guernica’ i les obres de 25 creadores, al·licients d’un Arco en pandèmia

JOSÉ DE LA MANO

3
Es llegeix en minuts
Anna Abella
Anna Abella

Periodista cultural

Especialista en art i llibres, en particular en novel·la negra, còmic i memòria històrica

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Entre 1.500 i 1.800 artistes i 130 galeries de 26 països participen des d’aquest dimecres fins a l’11 de juliol a la fira ARCOmadrid 2021 que se celebra a Ifema, en una 40a edició que intentarà marcar un punt d’inflexió per rellançar i reactivar el mercat de l’art contemporani després de la pandèmia.

Entre els al·licients, els 25 espais que dins de la iniciativa Projectes d’Artista exhibiran en solitari obres només de dones per donar-los més visibilitat i protagonisme a les creadores, i el monumental ‘Guernica’ d’Agustín Ibarrola, homenatge a l’original picassià que guarda una història de quatre dècades d’oblit i que podrà veure’s a l’estand de la galeria José de la Mano.

En uns pavellons de passadissos més amplis i amb menys racons, amb un aforament reduït al 50% i amb totes les mesures de seguretat necessàries a causa del coronavirus, entre les quals un sistema d’aire que permet renovar-lo tres vegades cada hora, es reuniran presencialment un màxim de 8.000 assistents. «L’essència de la fira és la mateixa, el que canvia és l’escala. Serà més petita però amb un nivell de qualitat altíssim», resumia durant la presentació la directora d’Arco, Maribel López, que l’any passat va salvar l’edició per celebrar-se només dues setmanes abans del confinament.

71 galeries de 130 són estrangeres

De les 130 galeries participants, una mica més de la meitat que el 2020 (quan van ser 209), 71 són estrangeres. «Les galeries ho han passat francament malament, però no han tancat, són petites empreses amb un compromís molt fort, tinc admiració absoluta cap a elles», reconeixia López.

En el programa general –els grans noms– participen veterans com Helga de Alvear, Elvira González, Fernandez-Braso, Elba Benítez, la Galeria Marlborough o Juana de Aizpuru, però hi haurà Perrotin, Chantal Crousel o Lelong. Entre els grans absents figura Hauser and Wirth, galeria que obrirà aquest estiu a Menorca un museu a la Isla del Rey. «Ha sigut un procés llarg –admetia la directora de la fira–. Algunes galeries van veure claríssim que vindrien des del principi, d’altres no i d’altres es van decidir en el procés».

Amb l’assistència confirmada de 220 col·leccionistes internacionals (davant els 300 del 2020) i la presència en Projectes d’Artista d’obres de creadores com Isabel Villar, Johanna Calle, Dominique González-Foster, Jessica Stockholder, Mari Chordá, Mar Ramón Soriano, Maja Bajevic o Fernanda Fragateiro, els organitzadors saben, no obstant, que no s’ha de pensar en termes de l’edició del 2019 quant a visitants, quan van passar per la fira 100.000 persones.

L’‘altre Guernica’

Una de les peces que podrà veure’s, a l’estand de la galeria José de la Mano, és el ‘Guernica’ del mestre basc Ibarrola, que ha estat desapareguda i oblidada durant 40 anys. La peça va ser realitzada el 1977 amb la idea de reivindicar el trasllat del quadro original de Picasso des del MoMA de Nova York a un futur museu a la localitat biscaïna bombardejada el 1937, durant la Guerra Civil, per la Legió Còndor, aliada dels sublevats. Va ser exposada en diverses ocasions abans de quedar arraconada a l’estudi d’Ibarrola. Això, fins que el galerista madrileny va descobrir el 2020 el mural, de 10 metres per dos d’altura i compost per 10 plafons, en una foto d’un antic catàleg. Després de preguntar a la família d’Ibarrola li van explicar la seva història i li van mostrar l’obra, emmagatzemada al mas que l’artista va utilitzar com a estudi a Gametxo, a Biscaia.

Notícies relacionades

Ibarrola, juntament amb un grup de creadors i intel·lectuals bascos, pretenia crear un museu entorn de l’emblemàtica obra juntament amb altres peces d’artistes contemporanis. Per a ell, el ‘Guernica’ de Picasso es va convertir gairebé en una obsessió i d’allà va sorgir el seu mural-homenatge, que es va presentar per primera vegada el 1977 a la Sala Grisa de Bilbao. No obstant, les dues obres mai arribarien a coincidir, ja que la del malagueny es va traslladar el 1992 a l’acabat d’estrenar Museu Reina Sofia de Madrid. 

A l’estand de José de la Mano, el ‘Guernica’ d’Ibarrola estarà acompanyat de deu xilografies dels anys 70 amb composicions inspirades en l’obra de Picasso. 

Temes:

Art ARCO