CRÍTICA DE TEATRE
‘Tempest Project’: el teatre segons Peter Brook
El llegendari director anglès presenta al Festival Grec el seu nou muntatge dirigit als 96 anys juntament amb Marie-Hélène Estienne.

Apareix a l’escenari del Lliure i automàticament el públic s’aixeca per dedicar-li una ovació entusiasmada. Es tracta de l’esdeveniment de la presència del mestre Brook, que als 96 anys regala als presents una petita conferència introductòria de la seva tornada a ‘La tempesta’ de Shakespeare. El seu pausat fil de veu juga amb el misteri de paraules escollides en francès –’résonance’, ‘touché’–, però també amb el seu revers, el silenci, una arma poderosa en mans dels bons directors. El lúcid pròleg deixa en l’ambient un perfum de màgia que convoca els bons esperits de l’escena, una invitació per deixar-nos atrapar pel conjur que amaga l’obra.
Així és ‘La tempesta’, peça que es considera el testament literari del bard anglès i que, llegida en aquest punt de la seva carrera per Brook i la seva estreta col·laboradora Marie-Hélène Estienne, adquireix l’aura d’un conte de fantasia. Pròsper, destronat Duc de Milà, naufraga en una illa amb la seva filla i els seus llibres. Dedicat a l’estudi de la bruixeria, en el seu retir ordirà contactes amb esperits com Ariel que l’ajuden a preparar la venjança. És una obra sobre el perdó i la pietat, amb intricats soliloquis i trames paral·leles. Una peça dura i abrupta, com va reconèixer als seus apunts el mateix Brook, que alguns consideren un treball menor i d’altres un interrogant. Un repte, en qualsevol cas, perquè obliga a afinar la imaginació de directors i públic fins a arribar a aquest monòleg final en què el mag i l’escriptor sembla que fusionin les seves veus a tall de comiat.
Qui busqui ara la vibració magnètica de muntatges llegendaris, com el ‘Mahabharata’, se n’emportarà una decepció. ‘Tempest Project’ és el resultat d’un taller d’investigació transformat després en espectacle, circumstància que es fa evident en un repartiment molt desigual i en la falta de ritme global de la proposta. Però l’esdeveniment segueix present en les formes, en el repàs autoconscient de les fites d’aquest estil inconfusible que s’obstina a buscar els orígens del ritual del teatre, una expressivitat buidada d’afectació que aposta per la claredat i busca la veritat del text. Escenografia mínima perquè tota la nostra atenció reposi sobre els enigmes que Shakespeare va amagar en les paraules. La lliçó del teatre brookià continua resistint els envits d’un teatre actual més preocupat per la tecnologia i les formes barroques.
- Jordi Tarrés: "M’han trasplantat el fetge i el ronyó. Mai m’hauria imaginat veure’m així"
- La Coca-Cola de Josep Cuní
- LLEI DE MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern xifra en més d’1,5 milions les peticions de nacionalitat per la llei de nets
- Fenomen social Arriben les ‘tradwives’ penedides: «Jo només mostrava les bondats de la vida domèstica, però allò era una presó»
- El gran repte d’Arrieta
- XXVIII Edició L’empresa familiar situa l’absentisme laboral com el principal risc per a l’economia
- Endarrerir el rellotge ¿Quin dia és el canvi d’hora a Espanya? L’horari d’hivern 2025 és a tocar
- Petició a la UE Sánchez reclama el final del canvi horari: «S’ha de sincronitzar Europa amb la gent, no amb el rellotge»
- Totes les estrenes i tornades Les 10 sèries que no et pots perdre aquest octubre
- Terrorisme Trashorras, l’home dels explosius de l’11M, té «un pronòstic de reincidència alt»: les raons per les quals no ha obtingut el tercer grau