A l’Auditori

Mozart i Bach animen l’estiu barceloní

El director francès Andrea Marcon dirigeix el primer concert de l’OBC al Festival Mozart Nits d’Estiu i el violinista Shunske Sato inaugura Bachcelona al capdavant d’un jove conjunt

Mozart i Bach animen l’estiu barceloní

FERRAN SENDRA

3
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

La música de grans compositors, Mozart i Bach, serà protagonista aquest principi de juliol a Barcelona. L’OBC reorienta l’antic Festival Mozart amb el Festival Mozart Nits d’Estiu amb tres concerts, sempre en dijous, que des del punt de vista tècnic serviran per treballar el repertori clàssic com a base del sinfonisme amb una aproximació historicista de la mà de destacats referents, com el respectat director, organista i clavecinista Andrea Marcon. Ell oferirà el primer dels tres concerts previstos fins al 15 de juliol amb un programa on el destacat pianista Albert Cano Smit, català resident als EUA guanyador del Concurs Naumburg de Nova York i del Young Concert Artist Competition, interpretarà per primera vegada el ‘Concert núm. 21’ de Mozart. «Arribo amb la ment oberta. Espero aprendre molt amb aquesta trobada» ha assenyalat el músic, que ha escoltat moltes gravacions de Marcon, a qui admira.

Per al director el fonamental no és si els instrumentistes utilitzen cordes o arcs clàssics. «L’important és intentar comprendre l’estil. Abans, quan vaig començar la meva carrera, existia una divisió estricta entre orquestres modernes i formacions historicistes. Ara la sensibilitat és una altra, els músics joves són més curiosos i les orquestres han canviat de mentalitat», comenta el director. «Ara les orquestres modernes ja no poden tocar amb el pilot automàtic després de tot el que han aportat les interpretacions historicistes amb aquesta vivor que transmeten».  

El 8 de juliol l’anglès Jonathan Cohen (Ensemble Arcangelo) es posarà al capdavant de l’OBC amb un programa on destaca el ‘Concert per a clarinet’ de Mozart interpretat per un dels intèrprets del moment, l’austríac Andreas Ottensamer, sol·licitadíssim solista de la Filharmònica de Berlín descendent d’una prestigiosa família de músics que debutarà a l’Auditori. El programa compta també amb la ‘Simfonia Júpiter’, entre d’altres.

La batuta francesa Laurence Equilbey (Insula Orchestra) i la brillant violinista Veronika Eberle tancaran el festival amb el ‘Concert per a violí núm 5’ de Mozart en un programa que inclourà una peça poc coneguda, la ‘Simfonia núm.3’ de Louise Farrenc, l’única dona que va tenir una plaça com a professora al Conservatori de París al segle XIX.

De Tòquio a Europa

Una selecció de cantates de Bach obre la nova edició de Bachcelona. L’artista japonès Shunske Sato, prestigiós violinista barroc format als EUA i actual concertino i director artístic de la Societat Bach dels Països Baixos, capitanejarà un conjunt amb joves músics, el Bachcelona consort i el cor Coro BZM i comptarà amb les veus solistes de la Salvat Beca Bach: Mercedes Gancedo, soprano, Lara Theresa Morger, contralt, Oriol Guimerà, tenor i Pau Armengol, baix. L’organista Daniel Tarrida, director de Bachcelona, fa tres dies que hi assaja i està entusiasmat. «Per a nosaltres és un honor estar amb un referent de l’àmbit bachià com Sato», ha assenyalat. Esgoten al màxim tot el temps d’assajos que semblen disfrutar tant o més que l’actuació davant el públic. 

Concert en gandules

Notícies relacionades

Si per alguna cosa es caracteritza Bachcelona és per l’originalitat d’algunes de les seves propostes. Aquest any, per exemple, destaca el seu primer concert dedicat a nadons per a petits de 0 a 4 anys –les entrades es van esgotar fa setmanes– i unes ‘Variacions Goldberg’ que oferirà la clavecinista Inés Moreno Uncilla amb el públic ajagut en gandules al recinte modernista de Sant Pau. «Com que l’obra va ser composta per a algú a qui li costava dormir, el comte Keyserling, hem pensat que seria bo comprovar quina reacció provoca si l’escoltes estirat còmodament», ha dit Tarrida.

La connexió amb el patrimoni arribarà amb un concert a la Basílica del Pi, on uns motets de Bach dialogaran amb el ‘Rèquiem’ de Joan Brudieu, un dels compositors més destacats del segle XVI. I la sintonia amb la música contemporània es podrà disfrutar a CaixaForum amb ‘Breaking Bach’, un recital de Carles Marigó que improvisarà amb Bach i jugarà amb projeccions captades en directe.