Acte a Castella i Lleó

Sánchez titlla d’«indecent» que Mazón segueixi al capdavant de la Generalitat: «¿Algú sap on és Feijóo?»

El president del Govern evita pronunciar-se sobre la reunió de Junts aquest dilluns per decidir sobre si retiren el seu recolzament, però demana als seus «continuar governant»

Sánchez titlla d’«indecent» que Mazón segueixi al capdavant de la Generalitat: «¿Algú sap on és Feijóo?»

Fernando Otero / Europa Press

3
Es llegeix en minuts
Miguel Ángel Rodríguez

«¿I [Alberto Núñez] Feijóo? ¿Algú sap on és Feijóo? Si és que al capdavant del PP no hi ha ningú al volant», s’ha preguntat aquest diumenge Pedro Sánchez després de titllar d’«indecent» que el líder del PP permeti que Carlos Mazón segueixi al capdavant de la Generalitat un any després de la catàstrofe de la dana que es va cobrar la vida de 229 persones. Arran dels seus últims xocs amb Feijóo, el cap de l’Executiu ha lamentat que dirigent popular hagi renunciat a ser el cap del seu propi partit i que es posi de perfil davant les polèmiques protagonitzades pels presidents autonòmics del PP.

A tres dies del primer aniversari de la dana que va arrasar València, Sánchez s’ha preguntat «per què segueix Mazón al capdavant de la presidència de Generalitat», malgrat la «negligència» amb què va afrontar aquella crisi i que va provocar una «autèntica tragèdia». En un acte a Castella i Lleó per acompanyar el candidat del PSOE a les eleccions autonòmiques, Carlos Martínez, el president del Govern ha assenyalat com a responsables de la permanència de Mazón al Palau de la Generalitat Valenciana a Feijóo, per ser el seu «cap polític», i el líder de Vox, Santiago Abascal, per ser el seu «principal recolzament parlamentari».

«Per això, vull dir que la gestió que va fer el País Valencià de la dana va ser negligent, però que el recolzament que estan prestant Feijóo i Abascal a Mazón és indecent», ha sentenciat Sánchez. Tot seguit ha fet extensiva aquesta crítica a «molts altres casos» de presidents autonòmics del PP que continuen comptant amb el suport de Feijóo malgrat les polèmiques que han protagonitzat. Així, ha citat Isabel Díaz Ayuso (Madrid) per no voler complir la llei de l’avortament; Juanma Moreno (Andalusia), per la crisi dels cribratges; o Alfonso Fernández Mañueco (Castella i Lleó), per la gestió dels incendis d’aquest estiu.

El lideratge en el PP

Sánchez ha assenyalat que tots els presidents autonòmics del PP segueixen la mateixa estratègia: «recurçar els serveis», fer una «malagestió» i «mentir per mirar de tapar la seva incompetència i la seva negligència». Tot això sota la "paràlisi i decadència" de la direcció nacional dels populars. En aquest sentit, el cap de l’Executiu ha tornat a fer broma amb la frase que va pronunciar Feijóo el novembre del 2023: «No soc president del Govern perquè no em venc». «El que no és president perquè no vol, ara resulta que tampoc és cap de l’oposició i tampoc és cap del seu partit perquè no vol», ha dit.

Fa setmanes que el líder del PSOE carrega contra Feijóo per la seva falta de lideratge al capdavant del partit. Dimecres passat, en la sessió de control al Govern, li va retreure que hi hagi «renunciat a posar ordre en el seu partit» i exigir responsabilitats Moreno Bonilla per la crisi de cribratges. I fa dues setmanes ja el va qüestionar en aquest sentit: «Vostè, ¿què hi diu? Res, absolutament res. Aquest és el problema». Aquest diumenge ha insistit que al capdavant del PP «no hi ha res al volant» i que en els últims vuit anys l’«única canvi real» que han plantejat els conservadors és «canviar el seu líder». «Ja en van tres i cadascuna pitjor», ha dit.

Setmana complexa

Notícies relacionades

Del que no ha parlat Sánchez és dels dos temes que marcaran aquesta setmana i que, possiblement, determinin el rumb de la legislatura. D’una banda, el nucli dur de Junts decidirà aquest diumenge si mantenir el suport al Govern de coalició i aquest dilluns elevarà una proposta a l’executiva del partit. Malgrat el risc de perdre el suport dels set diputats postconvergents, cosa que el deixaria sense majoria al Congrés, Sánchez ha deixat clar el seu objectiu: «Davant la paràlisi d’altres, nosaltres a continuar governant i a continuar avançant».

Tampoc s’ha pronunciat sobre la seva compareixença dijous en la comissió d’investigació sobre el cas Koldo del Senat. Sánchez haurà d’acudir a les 9 hores per respondre a les preguntes dels senadors després que el PP hagi fet servir majoritàriament absoluta a la Cambra Alta per aprovar la seva citació. Aquest dissabte, Feijóo li va advertir que «si menteix anirà al jutjat i si diu la veritat, també».