CRÍTICA DE MÚSICA CLÀSSICA
Jaroussky i Baráth reviuen el mite d’Orfeu
Els dos cantants van interpretar un ‘pasticcio’ sobre òperes òrfiques de Monteverdi, Sartorio i Rossi

L’espectacle que va tornar el contratenor Philippe Jaroussky davant el seu públic del Palau diumenge passat reactualitza el concepte de ‘pastitx’ posant d’actualitat aquesta pràctica tan comuna en òpera fa tres segles. El projecte, ja foguejat després de la seva gravació i de ser portat de gira, compta amb dos elements excepcionals més que acompanyen el cantant francès, la soprano Emöke Baráth i l’Ensemble Artaserse.
La idea de Jaroussky funciona a la perfecció: sota el títol de ‘La storia di Orfeo’ s’acosta al mite a través d’escenes d’òperes òrfiques de Monteverdi, Sartorio i Rossi, en un concert amb certa dramatització, estudiats moviments i que va arribar al Palau en dues sessions per acontentar els incondicionals d’un cantant que ja no explota el repertori més virtuós, però sí el més dramàtic que pot assumir. I així ho va demostrar amb una veu ja longeva ara amb un ‘vibrato’ més notori però que brinda caràcter i personalitat. El contratenor va estar una mica inestable –fins i tot en afinació– en les primeres intervencions, detall que va passar a segon pla gràcies al seu carisma i a la projecció que ha aconseguit el seu instrument. Al contrari, en escenes com «Lagrime, dove sete?» de l’‘Orfeo’ de Rossi i, òbviament, al costat de «Possente spirto» del monteverdià, Jaroussky va ser espectacular.
Soprano perfecta
Els 12 virtuosos que componen l’Ensemble Artaserse van deixar clara la seva qualitat des de la simfonia de ‘L’Orfeo’ del començament, dominadors d’un programa que els anava de meravella tant a músics com a solistes. Perquè en aquesta vetllada no només va brillar Jaroussky, sinó també una Emöke Baráth senzillament perfecta en les seves àries i duos, emocionant especialment en, per exemple, «Orfeo, tu dormi?» de Sartorio, passatge profusament ornamentat i dramatitzat en perfecte equilibri amb el llibret.
Els dos cantants es van veure molt compenetrats en tots els duos, com «Che dolcezza» i «M’ami tu?» de Rossi, en una vetllada en la qual la mort d’Eurídice va marcar un entreacte ratificat amb una peça instrumental de Marini per finalitzar amb un gran final amb Jaroussky en solitari, abans de la sucosa pròpia interpretada a duo.
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Guerra a Ucraïna Trump es limita a amenaçar Rússia amb aranzels mentre rearma Ucraïna
- Comissió Bilateral Estat-Generalitat ERC veu insuficient el nou finançament: "La música sona bé, però les concrecions són mínimes"
- Finançament autonòmic Andalusia esclata contra l’acord de finançament amb Catalunya i el Govern li ofereix acollir-se al mateix model
- Successos La investigació de l’incendi de Paüls apunta a l’acció humana com a causa: negligència o provocat
- Estudi científic ¿Per què algunes persones necessiten posposar més vegades el despertador? La ciència té una resposta (i afecta més les dones)