Música en directe

Tres festivals catalans planegen tenir desenes de milers d’assistents aquest estiu

El Cruïlla, el Canet Rock i el Vida Festival treballen per poder acollir les xifres de públic d’abans de la pandèmia aplicant les pautes del concert de Love of Lesbian al Palau Sant Jordi

5
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

 

L’estiu del 2021 no serà el de l’aparatosa remuntada per la qual els promotors sospiraven mesos enrere, perquè la vacunació no arriba a temps per a tantes festes. Però la caiguda gradual dels números pandèmics permet dibuixar, ara com ara, una temporada de cites a l’aire lliure molt crescuda respecte a l’anterior, la del gran trauma. Junt amb l’allau de festivals de cicle (format petit-mitjà), elevant aforaments i centrant-se en els artistes autòctons (tot i que obrint la porta a un degoteig d’artistes internacionals), la gran novetat respecte a l’any passat la porten tres mostres de mida més gran (Cruïlla, Canet Rock i Vida Festival), que treballen per poder reunir públic abundant, com abans, aplicant les pautes del concert de Love of Lesbian al Palau Sant Jordi.

El paisatge continua sent inestable, i els promotors miren d’apanyar-se-les per tancar les programacions sabent que deixen en l’aire punts de fuga, protocols pendents de la validació última per part del Procicat. Però les agendes es van omplint i es perfilen els noms que dominaran els escenaris a cavall del rampant circuit de festivals de cicle, o ‘boutique’: allà hi seran, senyorejant els escenaris, des dels mateixos Love of Lesbian a Estopa, Manel, Sopa de Cabra, la Oreja de Van Gogh, Rozalén, Rosario, Fangoria, Antonio Orozco, Maria Arnal i Marcel Bagés o artistes estrangers residents a Espanya, com el libanès Ara Malikian o l’argentina Nathy Peluso.

Mostres de cicle crescudes

La majoria d’aquests aparadors de cicle, de Pedralbes a Cap Roig passant per les Nits del Fòrum, el Cruïlla XXS, el Festival de Cambrils, Arts d’Estiu (Pineda), Jardins Terramar (Sitges), Som de Mar (Lloret), Sons del Món (Roses), Peralada o Porta Ferrada (Sant Feliu de Guíxols), seguiran el motllo de l’any passat: seients distanciats i mascaretes. Però la Generalitat ha confirmat aquest divendres que a partir del 24 de maig els aforaments es redoblaran, i es trencarà el sostre del miler d’assistents i s’enfilaran fins als 3.000. A aquesta direcció apuntaven ja dies enrere els concerts anunciats per l’Ajuntament de Barcelona (subvencionats a promotores privades) al Fòrum i l’Anella Olímpica. Alguns artistes internacionals són presents als cartells d’aquests festivals, com Passenger (Cap Roig) o Ben Harper (Porta Ferrada), menció a part per al Grec, que compta amb figures com Omara Portuondo.

Els promotors van fent «passos petits, a poc a poc», il·lustra Albert Salmerón, president de l’Associació de Promotors Musicals (APM), que anhela poder operar amb aquests números. «És el més raonable», considera, i remarca que «aquest estiu tindrem un nivell de vacunació molt alt, quan fa un any no ho podíem ni imaginar».

L’exemple del Sant Jordi

El canvi més notori respecte al 2020 és l’aposta de les mostres més grans que treballen per adaptar el ‘modus operandi’ del concert al Palau Sant Jordi, assentat en el test d’antígens, i poder així ajuntar públic molt més multitudinari sense distàncies (i amb mascaretes). Allà hi ha el Vida Festival (de l’1 al 3 de juliol a Vilanova i la Geltrú), el Canet Rock (3 de juliol) i el Cruïlla (8-10 de juliol, Parc del Fòrum). Per a aquestes mostres, el test és l’única oportunitat d’operar aquest estiu, ateses les xifres de públic que manegen: 10.000 persones al dia a Vida, 22.000 en la jornada única del Canet i 25.000 diàries al Cruïlla.

Per a Dani Poveda, director del Vida Festival, la fórmula del Sant Jordi, tutelada per la Fundació Lluita contra la Sida i les Malalties Infeccioses i l’Hospital Germans Trias i Pujol, és «la idònia», ja que ha demostrat que no genera supertransmissió». El festival està, assegura, «preparat per aplicar aquestes mateixes mesures amb evolucions millorades», i entreveu un dispositiu de tests per a tots els assistents (també els vacunats) i un recinte sense sectorialització, acollint-se a la seva gran superfície, amb una capacitat potencial (mai traslladada a la pràctica) de 30.000 persones. Caiguts per ara els fitxatges internacionals del 2020, encapçalen el cartell del Vida d’aquest any Vetusta Morla, Nathy Peluso i Love of Lesbian.

Barres allunyades

Aquests festivals treballen amb les administracions i la fundació per establir testatges amb horaris esglaonats. Els maldecaps són molts: l’allunyament de les barres respecte a la zona dels concerts, cosa que pot comportar un descens del consum de begudes (i de la facturació). «És un any molt complicat, però valdrà la pena», sospira Gemma Recoder, directora del Canet Rock, determinada perquè «tot és preferible a no celebrar el festival». La mostra de l’icònic Pla d’en Sala manté el seu lema oferint al seu jove públic concerts «fins que surti el sol», i el seu cartell compta amb artistes com Stay Homas, Oques Grasses o Suu.

El Cruïlla és el festival que treballa amb xifres de públic més voluminoses i ho fa, més difícil encara, comptant amb noms internacionals com Editors, Two Door Cinema Club i Morcheeba. Aquests artistes planegen venir en visites exprés, en algun cas compaginades amb breus incursions en escenaris de països com França o Hongria, però sense que es tracti de gires europees amb totes les lletres.

Notícies relacionades

Queda pendent de concreció, en aquestes tres mostres, veure qui assumirà el cost del dispositiu dels tests, incloent-hi el desplegament de sanitaris. Al Vida diuen que treballen per no traslladar-lo al públic, i com al Cruïlla i al Canet, mantenen converses sobre això amb les administracions. El cost de l’operatiu equival a uns 12 euros per assistent i dia, i s’haurà de veure quina persona, o quines, l’assumeixen. Sigui com fa notar Albert Salmerón, per a qui el model del test d’antígens «és un camí a seguir» mentre la vacuna no es generalitzi. Perquè, quan arribi aquest dia, entenem que passarà a la història. «Però haurà sigut útil per a aquest període transitori, per no haver d’esperar un any més».