Festival de cine
La improvisació musical, sense lligams al D’A
‘9 fugas’, debut en el llargmetratge del cineasta de Vigo Fon Cortizo, és una de les propostes més lliures i inclassificables presentades al D’A Film Festival
Pel que fa al cine espanyol més independent i experimental, el D’A és un bon receptacle de propostes situades als marges. Aquest marge l’estableix, clar, el cine ‘oficial’, i pel·lícules com ‘9 fugas’, presentada aquests dies al certamen barceloní, ratifiquen l’existència d’un cine lliure de qualsevol lligam. Va ser al festival de Gijón, competeix al D’A i el seu director, Fon Cortizo, explica que anirà al festival de Xangai.
¿Es pot construir un relat cinematogràfic a partir d’una improvisació musical? Una orquestra d’improvisadors tocant a les entranyes d’un barco, una sèrie d’episodis lligats entre si, un Vigo fantasmàtic i una reflexió sobre els palíndroms. Prou material per deixar-se emportar, que és el que demana la pel·lícula.
«La idea original era gravar l’orquestra», explica Cortizo a EL PERIÓDICO. «Els músics pertanyen a una escena musical d’improvisadors molt actius a Vigo, que se citen una vegada a l’any. Com a espectador m’estimulava molt el procés. A l’escoltar aquestes improvisacions imaginava imatges, seqüències i històries».
Instruments reciclats
Un músic marca la pauta als altres amb un megàfon, com si fos una cançó de Tom Waits executada amb instruments reciclats de Harry Partch. També alguna cosa del concepte industrial dels alemanys Einstürzen de Neubauten. Cortizo filma espais i filma la música. «A poc a poc –confessa el cineasta–, em veig obligat a posar una estructura de guió, enllaçar capítols, sorgeixen localitzacions, actrius. Quan ho tinc tot sobre la taula, arrenquem amb la gravació de les nou peces musicals, totes en una sola presa excepte la primera, que vam repetir a causa d’un problema tècnic».
La música flueix i alimenta les històries. Un barco solitari, la treballadora d’una llotja, les dues conductores d’una ambulància i la seva lectura feminista del reggaeton, un home que perd la memòria. «El que més em preocupava és que no hi hagués dos escenaris independents, el de la música i el de la història. El que volia és que s’entengués la música com a creadora de la història». Fer una transició orgànica entre els dos conceptes i harmonitzar-los en un de sol.
La memòria, personal i col·lectiva
El poeta, doblador i músic Pablo Barreiro encarna a la pel·lícula un home sense memòria. D’aquí sorgeix un dels elements més curiosos de ‘9 fugas’, l’aibofòbia, la fòbia als palíndroms: «Ell és un obsés del palíndrom, té un poema de 50 versos totalment palindròmic. Jo volia que el film tingués alguna cosa de palíndrom, l’estructura en nou fugues que permet que la cinc sigui el centre». Cortizo afegeix que això s’associa al film amb la fòbia a recordar. Silenciar la memòria, personal i col·lectiva. «La pel·lícula exposa que això és impossible, has d’enfrontar-te al teu passat». Té lloc en un Vigo espectral, una ciutat industrial i decadent, com Detroit, amb fàbriques abandonades que es revelen espais molt suggerents. Passat, present, organització, improvisació, memòria i palíndroms. Tot en un sol film.
- Salut Bellvitge descobreix una nova malaltia genètica del neurodesenvolupament similar a l’autisme
- Sixena demana suspendre el concert de Rosalía al MNAC, nova polèmica per les pintures murals
- Les causes de l’excap del Govern Pujol esgrimeix "marcadors d’Alzheimer" davant el tribunal
- Al centre logístic BCN8 Desapareixen a Sabadell 3.767 paquets d’Amazon valorats en 200.000 euros en un enviament d’Alemanya a Espanya
- Els suports que van conduir Trump a la victòria s’erosionen
- Un procés judicial inèdit El PP insisteix en una operació contra Ayuso "instigada per la Moncloa"
- Lobato justifica davant el Suprem l’ús de dades de González Amador
- Una investigació del TEDH El TEDH s’inclina per sentenciar que el TS va perjudicar Junqueras, Sànchez i Turull
- El president compareixerà a les Corts una setmana després de dimitir
- Crisi per la gestió de la dana Citats el portaveu del PP, el nucli dur de Mazón i l’amo d’El Ventorro
