24a edició

El festival DocsBarcelona brinda 50 exemples de la inquieta mirada documental

1
Es llegeix en minuts
Quim Casas

Format híbrid. Ja ens hi anem acostumant. O no. Però és la tònica imperant en aquests moments, per necessitat abans que convicció. El DocsBarcelona, el festival de cine documental que arriba aquest any a la seva edició número 24, s’acull a la formula mixta. Obre les portes, presencials (Aribau i CCCB) i virtuals (Filmin), el 18 de maig, i les tancarà el 30 del mateix mes. Gairebé dues setmanes amb diverses trobades i prop de 50 títols entre llargs i curts.

El certamen s’ha dissenyat a partir d’una sèrie d’eixos temàtics, com l’activisme verd o la forma de vida de les dones als països de l’Orient Mitjà. També el món de l’art, una de les variants més habituals en el gènere documental. El film que clausura el certamen és ‘Dani Karavan’, retrat de l’escultor i artista plàstic israelià que va dissenyar el memorial dedicat al filòsof i assagista Walter Benjamin a Portbou. El festival obrirà amb ‘Balandrau, infern glaçat’, pel·lícula de Guillem Cascante sobre la tragèdia alpina que va acabar amb la vida de nou excursionistes a causa d’un temporal.

Notícies relacionades

No és l’única producció catalana exhibida a la mostra, ja que el director del DocsBarcelona, Joan González, ha recalcat en la roda de premsa de presentació la voluntat explícita de donar recolzament total a la cinematografia local. Altres films que es podran veure aquest any són ‘El retorn: la vida després de l’ISIS’, d’Alba Sotorra, retrat de diverses dones que volen recuperar la seva vida després d’haver participat en les activitats d’Estat Islàmic, i ‘Altsasu’, d’Ametz Arzallus i Marc Parramon, un projecte forjat en la secció d’Indústria de la passada edició del festival.

Un dels títols internacionals més remarcables d’aquest any és ‘Gunda’, produït per Joaquin Phoenix i dirigit per Viktor Kossakovsky, un senyal d’alarma sobre la vida i explotació dels animals a les granges. Menció especial per a ‘Truman & Tennessee’, recreació de la relació entre dos de grans de la literatura nord-americana, Capote i Williams.