CRÍTICA DE LLIBRES
Crítica de ‘Páradais’: Mèxic esquinçador
Després de ‘Temporada de huracanes’, la mexicana Fernanda Melchor confirma la seva vàlua amb una altra mostra d’oralitat i violència descarnades
Fernanda Melchor (Veracruz, Mèxic, 1982) va aconseguir ser finalista del Premi Booker Internacional 2020 per la traducció a l’anglès d’una magnífica novel·la, ‘Temporada de huracanes’ (2017), amb què aquest ‘Páradais’ guarda un mateix aire de família. Els dos textos executen una literatura sostinguda en una oralitat violenta, cruíssima i dolorosa que s’entreveu en un món socialment descarnat.
A ‘Páradais’ es tracta de la vida física i psíquica de Franco Andrade i de la seva obsessió malaltissa per la seva veïna i també dels desitjos del seu company Polo per abandonar la seva feina com a jardiner en una exclusiva urbanització. Però dir això és dir poc perquè aquest text, que deixa sense alè, no mira de conformar necessàriament una trama, que també, com d’unir una brutal dicció capaç de sostenir un clima constant d’intimidació absorbent. Que els personatges atenguin les seves pròpies frustracions (el remolí sexual i fantasiós al cap d’Andrade i la pretensió impossible de sortir de la roda laboral de Polo) és el de menys. Perquè el que preval és un ambient d’antiga fatalitat, de vertigen que es complirà, de vides paral·leles sufocants i esquinçadores que no són èpiques ni grandiloqüents, de buit voraç que s’anomenarà, d’oralitat perduda en la nit dels temps.
Una novel·la sense paradís i sense purgatori en què només es pot dir que la vida mexicana d’aquests dos personatges camina a tomba oberta per un paisatge mental, espectral, sagnant i quallat de lectures polítiques que aquest text infernal proporciona a mans plenes per a qui vulgui recollir el guant.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Segons l'Idescat Sant Just Desvern torna a ser el municipi amb més renda per càpita, per davant de Matadepera i Tiana
- Perspectives El Govern manté en el 2,6% el creixement del 2025 malgrat la incertesa pels aranzels
- Criança El pediatre Carlos González, sobre l'exposició dels nens a les pantalles: "Fins a aquesta edat, res"
- Energia El Govern central exigeix per a aquesta mateixa tarda a REE i totes les elèctriques totes les dades sobre l'apagada
- Educació superior Creix més del 50% el nombre d’universitaris que han de compaginar estudis i treball en només tres anys