CRÍTICA DE LLIBRES
‘Permiso para retirarme’: La vida exagerada de Bryce Echenique
L’autor peruà publica la tercera i última part de les seves ‘antimemòries’, una invitació a l’autobiografia com a ficció

La confusió de ficció veritable, biografia falsa i memòries inventades és el que ha permès a Alfredo Bryce Echenique (Lima, Perú, 1939) dur a terme «la vida exagerada» d’un íntim escriptor tragicòmic ancorat en una oralitat plena d’uns diàlegs hilarants tenyits d’humor i ironia còmplices.
Amb aquest Permiso para retirarme tanca una trilogia antimemorialística després de Permiso para vivir i Permiso para sentir. El treball amb la literatura no procedeix tant de la seva relació amb la veritat dels fets que es narren com del valor que se li atribueixi a la invenció. En aquell primer llibre ho deixava escrit d’aquesta manera: les «úniques autobiografies que existeixen són les que un s’inventa». En aquesta tercera entrega les coses no han canviat, perquè la invenció d’aquella vida exagerada continua sent la pedra de toc d’unes experiències personals que van de Lima a París, de París a Barcelona, de Barcelona a Nimes, de Nimes a Madrid i de Madrid a Texas, per acabar definitivament a la seva estimada Lima.
Bryce Echenique, que jura amor etern a Malraux, Stendhal i Casanova, engeganteix i dramatitza espontàniament amors i desamors, creua llocs i temps d’una vida afectiva i sexual increïble, recorda nostàlgicament amistats, estudis, viatges d’anada i tornada, i sopars infinits, amb la intenció de continuar construint un teatre còmic sobre si mateix. Mentrestant el lector no dona crèdit, no pot ser que li passin aquestes calamitats, és impossible que Tere Llenza es dutxi obsessivament o que Cecilia ‘la dolentíssima’, ‘la perversa’, converteixi la seva estada a Austin en un infern. En qualsevol cas, una invitació a la vida viscuda i a llegir el món com una obra de ficció.
Notícies relacionades
- Ciència espacial Telescopis de tot el món observen l’arribada d’un gegantí objecte interestel·lar al nostre Sistema Solar
- Investigació en marxa Una desena d’afectats per càncer denuncien la fàbrica de Tenneco a Badalona: «Ho fem pels nostres fills»
- Habitatge turístic Multes de fins a mig milió d’euros per als propietaris d’habitatges que no realitzin aquest tràmit
- Òbit Qui era Diogo Jota, el jugador del Liverpool mort en un accident de trànsit a Zamora
- Servei al límit "¿Per què no surt el meu tren?" Així controla Rodalies les incidències des del seu Centre de Gestió
- Directius Mor l’exdirector de Port Aventura i Riu Hotels, l’empresari mallorquí Lluís Rullan Colom
- Mor Michael Madsen, actor de 'Kill Bill' i 'Reservoir Dogs', als 67 anys
- Ocupacions d'estiu De provador de platges a tastador de gelats: les ocupacions més singulars de la temporada d'estiu
- Incidències Un transformador que fon fusibles deixa més d’una setmana sense llum unes 160 llars i comerços de Barcelona
- Trama Koldo Ministres amb seient a Ferraz donen per fet una «reestructuració» en el PSOE «no només limitada a Organització»