Crítica de música

Toti Soler, un refugi contra el soroll

El músic ens va ficar al seu món d’art i poesia al Casinet d’Hostafrancs, desplegant ciència guitarrística i citant Cohen, Raimon i Montllor

2
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

 

Refermi la pluja o llueixi el sol, en la salut i en la malaltia, la guitarra de Toti Soler representa un espai de serenitat virtuosa, allà on no hi arriba el soroll del món. Les seves notes justes i els seus arpegis pulcres, la seva veu de confiança i els seus cops de geni amb vista al sud ens van convidar, aquest divendres, a respirar profundament i a perdre’ns a gust pels camins de l’art i la poesia a un Casinet d’Hostafrancs alçat com a búnquer cultural en dies de virus i cridòria política.

Toti Soler ve d’un món que sembla anar quedant enrere entre la boira, l’entorn d’aquella cançó que va saber llegir el país i el món durant els anys 60 i 70, si bé la seva música conserva intacte, crescut si és possible, el seu poder imantat. Artista de la vella escola, dels que s’aixequen després de cada peça per saludar i agrair els aplaudiments. Músic d’un rigor que no és «d’eixe món» i que, aquesta vegada, a Barnasants, sense col·laboradors ni convidats, sol en escena, ens va interpel·lar pel conducte més pur i profund, des de les seves primeres peces instrumentals i introduint el cant sigil·lós a ‘Em dius que el nostre amor’, composició d’aquest àlbum de capçalera anomenat ‘Liebeslied’ (1972). Poema de Joan Vergés, com també ‘Amiga callada’. I el Joan Vinyoli de la ‘Cançó de la set que no mor’.

Intent de flamenc

El seu toc amb les sis cordes, aquest estil batejat un dia com a ‘guitarra catalana’ per un arriscat promotor suís, és un compendi de maneres i herències que inclouen des de la severitat de Bach fins al cop de caixa propi d’un rumber, jugant quan intervé amb l’harmonia atonal i la insinuació jazzística. I l’art flamenc a la recambra: Toti Soler va ser una vegada aquell noi que, mentre els seus col·legues de generació embogien amb Jimi Hendrix o Eric Clapton, va deixar la guitarra elèctrica i va tocar el dos a Morón de la Frontera a estudiar amb el mestre Diego del Gastor. Convençut malgrat tot que el músic flamenc neix, i no es fa, va ironitzar quan va anunciar el seu «intent de buleria» i la seva audaç «soleá japonesa» a costa d’‘El guardià de ramats’, amb text de Pessoa.

El recital va ser també una commemoració dels clàssics d’una era: el Leonard Cohen de ‘Susanna’, el primeríssim Raimon de ‘Som’ i l’amic Ovidi Montllor en aquella peça que li va dedicar, ‘Què et sembla, Toti?’, i a ‘Cançó de suburbi’. I el recordatori de Léo Ferré, amb qui el guitarrista va gravar un triple àlbum als 80. Referents que no haurien de quedar per al gaudi exclusiu d’una generació, i que va evocar queixant-se una mica del fred («tinc les mans gelades»), però amb bon humor. També quan el balboteig d’un nen es va colar en una de les seves interpretacions instrumentals. Peça «per a guitarra i veu infantil», va fer broma. «Sempre és un gust escoltar-les».

Toti Soler, en pau amb el cicle de la vida, saludant la humanitat que ve i retrocedint al principi de tot a ‘L’espera inútil’, peça amb música del seu pare, Jordi Soler Bachs, i text de Marià Manent. Va centrar el bis juntament amb aquesta fita minimalista que és ‘Petita festa’, cant a la solitud extrema i símbol últim d’aquest músic caracteritzat pel seu art discretament radical.

Notícies relacionades

 

 

Temes:

Concerts