Programació

L’XCèntric celebra 20 anys com a baluard del cine experimental

  • Aquesta setmana comença al CCCB la nova programació de l’únic centre estable a Barcelona dedicat a l’experimentació cinematogràfica

L’XCèntric celebra 20 anys com a baluard del cine experimental
2
Es llegeix en minuts
Quim Casas

El cine experimental, com el cine independent, el narratiu, el ‘mainstream’ o el de baix pressupost, necessita reinventar-se constantment. XCèntric, la programació estable dedicada al cine experimental al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), compleix 20 anys el 2021. Durant aquestes dues dècades no ha fet cap altra cosa que avaluar els camins de l’experimentació cinematogràfica i qüestionar-ne el cànon establert. Va començar la seva etapa el novembre del 2001 amb una sessió dedicada a Kenneth Anger, el director de ‘Scorpio rising’, i ara Xcèntric celebra amb magnificència la seva consolidació com a baluard a Barcelona del cine experimental. A la seva programació setmanal en sala s’ha d’afegir Xcèntric Focus a la web, on poden veure’s en línia els títols dipositats a l’Arxiu Xcèntric.

La nova temporada comença aquesta setmana (sessions de dijous i diumenge) amb la presentació de ‘Mati manas’ (1985), pel·lícula del cineasta indi Mani Kaul que explora de forma sensitiva i pictòrica l’art de la ceràmica. La sessió apareix englobada sota el títol de ‘La pel·lícula embruixada. Mani Kaul i les figures inconnexes’. Considerat un deixeble de Robert Bresson, Kaul és objecte al mateix temps d’una petita retrospectiva a la Filmoteca de Catalunya. 

Recuperar noms fora del concepte

En la programació del 2021 destaca la voluntat per part dels responsables d’Xcèntric de qüestionar, d’una manera o una altra, la mateixa historiografia del cine experimental i recuperar aquells noms que, per diferents raons i consideracions crítiques, han quedat fora del concepte. Es donarà protagonisme a les dones cineastes i als films realitzats fora dels Estats Units i Europa, així com a la categoria del diari filmat, àmpliament desenvolupada en el cine contemporani, però que només troba presència en alguns certàmens cinematogràfics.

Notícies relacionades

El focus d’aquest any estarà posat així en el cine experimental argentí rodat en súper-8; en l’obra de la directora francesa Babette Mangolte –que va ser també responsable de la fotografia de títols importants de Chantal Akerman, cas de ‘Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles’–; la reflexió sobre el colonialisme i el seu llegat cultural de Ruy Guerra; l’obra oculta de la cineasta i poeta escocesa Margaret Tait, i la situació dels afroamericans als Estats Units a través d’un treball documental sobre els seminals The Last Poets, grup de principis dels anys 70 que va barrejar drets civils amb les bases del que seria el hip-hop, i del film ‘Passing throught’, realitzat el 1977 per Larry Clark (tot i que d’idèntic nom, no és el director de ‘Kids’ i ‘Ken Park’) sobre un músic de jazz acabat de sortir de la presó.

També podran veure’s obres de noms clàssics del cine experimental com Stan Brakhage, de qui Xcèntric projectarà ‘Anticipation of the night’ (1958), un joc amb la realitat i l’abstracció a partir dels records d’un nen que encara no és capaç d’organitzar bé els seus pensaments.

Temes:

CCCB Cine