Inspiració per a Pixar
‘Soul’: la faula de l’aigua i David Foster Wallace
El missatge ‘feel good’ i motivador de la pel·lícula de Pixar està extret d’un passatge de ‘L’aigua és això’, obra de l’autor de ‘La broma infinita’
Si heu vist ‘Soul’, recordareu el moment en què el protagonista se sent estranyament buit just després de fer el concert de la seva vida en el quartet de Dorothea Williams. Venia a ser un «sí, ho he aconseguit, però... i ara què?». La saxofonista, llavors, li explica una faula: «Hi va haver una vegada un peix que li va preguntar a un de més vell on podia trobar l’oceà. Aquest li va respondre: ‘¿L’oceà? Hi ets a dins ara mateix’. I el primer li va contestar: ‘Això és aigua, el que jo vull és l’oceà’»
La faula no va ser escrita per Pete Docter per a la pel·lícula, sinó que està extreta d’una obra de David Foster Wallace, concretament de ‘L’aigua és això’, un discurs que el novel·lista nord-americà va pronunciar en l’acte de graduació dels universitaris del Kenyon College el 2005: «Hi ha dos peixos nedant un al costat de l’altre quan topen amb un peix més vell nedant en sentit contrari, que els saluda i els diu ‘bon dia, nois, ¿com està l’aigua?’. Els dos peixos continuen nedant fins que passat un temps un es gira cap a l’altre i pregunta ‘¿què dimonis és l’aigua?’». DFW no apareix acreditat ni esmentat a ‘Soul’.
Notícies relacionades«És el pitjor dels llibres de Foster Wallace», afirma de manera rotunda l’escriptor Javier García Rodríguez, profund coneixedor de la turmentada vida i obra de l’autor de ‘La broma infinita’. «En realitat no és un llibre, sinó un discurs que les decisions editorials i de mercat van convertir en un llibre. DFW era el menys apropiat per parlar als joves sobre valors (els seus eren molt poc positius, gairebé tots). Però els parlava de ser lliure i de ser un mateix en forma de paràbola». I aquest és, en última instància, el missatge que ofereix ‘Soul’ a la seva jove audiència.
García Rodríguez se sent intrigat per la presència d’un passatge de DFW en una pel·lícula de vocació tan ‘feel good’ i motivadora com ‘Soul’. «Fa pensar. DFW ja està formant de la cultura popular, sense ser ni tan sols citat, com si el seu relat no tingués amo igual com els refranys o les cançons populars. El que no m’atreveixo a dir és que tota la pel·lícula estigui basada en ‘L’aigua és això’. La pel·li beu de moltes fonts, valgui la broma. Totes molt mastegades i digerides perquè ningú s’ennuegui. Pixar ja és una escola de valors», afirma l’escriptor val·lisoletà.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Segona vida (25) / LUIS MILLA "Hisenda em va fer una inspecció quan me’n vaig anar del Barça al Madrid"
- Canvi climàtic Joan Roig dimiteix com a alcalde d’Alcanar a ‘Salvados’: «Ens ve una cosa molt greu, molt greu»
- Joan Roig, d’Alcanar, primer alcalde que dimiteix pel canvi climàtic
- Programa solidari Catalunya es bolca contra el càncer en ‘La Marató 2025’
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Acord de Govern i Comuns Catalunya mantindrà la rebaixa del 50% dels bitllets del transport el 2026
- L’entorn de la zona zero «Tenim senglars davant de casa»: preocupació veïnal als municipis de la zona zero de la pesta porcina a Catalunya
- Segons ‘People’ Qui és Nick Reiner, el fill i presumpte assassí del director Rob Reiner i la seva dona: problemes amb les drogues i entrades i sortides de centres de rehabilitació
- Resum de l’Any Els més estilosos del 2025, segons ‘The New York Times’: Rosalía, Alcaraz i diverses absències clamoroses
- Desconeguts i diferents
