Full de ruta

Carme Portaceli vol un TNC obert i connectat al món

  • La nova directora artística presenta un ambiciós model amb companyies en residència i més intercanvi amb Europa i Llatinoamèrica

  • «És el moment de la consolidació i de l’expansió del TNC», ha declarat

ICULT Carme Portaceli  futura directora artistica 3   May Zircus   TNC

ICULT Carme Portaceli futura directora artistica 3 May Zircus TNC / May Zircus

2
Es llegeix en minuts
Marta Cervera
Marta Cervera

Periodista

ver +

Carme Portaceli, nova directora artística del Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i primera dona al capdavant d’aquesta institució, ha presentat un ambiciós projecte que desenvoluparà a partir de la temporada vinent i fins al 2027 en què destaquen les ganes de portar el teatre més enllà de les seves parets físiques i atraure nous públics i artistes. «És el moment de la consolidació i de l’expansió del TNC», ha assenyalat aquest dimecres en una roda de premsa telemàtica en què també ha participat la consellera de Cultura Àngels Ponsa. Tot i que no va avançar cap títol, Portaceli ha explicat que rescatarà sis títols programats per l’actual director Xavier Albertí que es van veure afectats per la pandèmia, tot i que ha aclarit que no tornarà ‘Justícia’, aplaudida obra de Guillem Clua.

La seva intenció és convertir el TNC en «un centre de pensament» capaç de «crear il·lusió, confiança i esperança» a través de la cultura després de la crisi generada per la Covid-19. La directora posarà el focus en l’intercanvi amb Europa a través de ‘Between lands’, projecte en el qual participen sis teatres de països com França, Bèlgica, Portugal, Itàlia i Grècia. La idea és desenvolupar una producció a partir d’un text col·lectiu sobre la democràcia escrit per tres autors i tres autores.

Connexió llatinoamericana

També impulsarà els intercanvis amb teatres d’Espanya i de Llatinoamèrica, on muntatges estrenats al TNC «es representaran en català subtitulats en castellà». Portaceli espera establir una col·laboració estable amb el teatre Cervantes de Buenos Aires i festivals com Santiago a Mil de Xile. Entre els seus objectius figura també participar en una xarxa de teatres del Mediterrani per potenciar noves dramatúrgies.

A més de mimar obres del repertori català la seva intenció és donar a conèixer «gent interessantíssima del món sencer, sobretot dones, que estan treballat en el món i revolucionant l’escena». Portaceli aspira a convertir el TNC en una casa oberta, tant per a nous artistes i com per a espectadors que encara no la coneixen. «Ser contemporani és estar amb la gent», ha dit citant José Monleón. I per ajudar els artistes el TNC acollirà en residència tres joves companyies cada temporada. I, com marca el contracte-programa, estrenarà tres obres d’autoria catalana per temporada «com a mínim». «Vivim un moment semblant al del Segle d’Or espanyol amb gent molt vàlida que són un termòmetre de la societat». Per democratitzar l’accés a la Sala Gran Portaceli ha previst un procés d’acompanyament que permetrà que directors i directores s’hi foguegin treballant durant tres anys com a ajudants de direcció d’aquells que estrenin a la Sala Gran.

Notícies relacionades

Noves tendències

L’obertura a noves tendències es plasmarà en ZIP, festival obert a diferents llenguatges «inclòs hip-hop i ‘slam poetry’», que ocuparà tots els espais del teatre, fins i tot els jardins i el ‘hall’. L’esdeveniment se celebrarà durant sis dies i oferirà 10 propostes innovadores coincidint amb una trobada dels Young Performing Arts Lovers, associació internacional de les arts escèniques creada el 2009, que també servirà per connectar el TNC amb altres públics.