EL LLIBRE DE LA SETMANA

'El banquet anual de la Confraria d'Enterramorts': pantagruèlic Enard

L'escriptor francès entrega una novel·la rabelesiana, joiosa i desmesurada sobre la mort

zentauroepp50939631 icult201201180041

zentauroepp50939631 icult201201180041 / LAURA GUERRERO

2
Es llegeix en minuts
Mauricio Bernal
Mauricio Bernal

Periodista

ver +

I llavors, pàgina 439, el lector arriba a aquest capítol titulat ‘El banquet anual de la Confraria d’Enterramorts’, que ja que és també el títol de la novel·la esperona la seva curiositat lectora: ¿serà realment el cor de tot això? Ho és, es respondrà amb rapidesa, a mesura que el mestre Mathias Enard obri la seva màgia i avanci en la descripció d’aquest banquet pantagruèlic, excessiu, desmesurat, possible només perquè la senyora de negre ha decretat una treva, com cada any, per permetre que aquests cavallers s’entreguin a la passió devoradora. Que corri el vi, que comencin a circular els centenars de plats d’aquesta desmesura, ja que la Mort té el dia lliure i els enterramorts volen oblidar que existeix; que ells mateixos, un dia, acabaran als seus braços, com tots. «¡Llarga vida a la Mort, puta generosa!», proclamen no obstant els confrares, que sense ella no són res: el gran mestre Secaverga i el tresorer Grangargajo i el camarlenc Pollaúd, tots, i dona inici aquesta cerimònia que és certament el cor de tot això, doncs tot això, si calgués xifrar-ho en una paraula (i no hi ha res més difícil que proposar una paraula màgica per a una novel·la tan... la paraula seria ‘abundant’), tot això parla principalment d’aquesta vella amiga. La Mort.

Notícies relacionades

Sí, és moltes, però moltes coses l’última novel·la de Mathias Enard, ‘El banquet anual de la Confraria d’Enterramorts’ (Empúries / Literatura Random House), un artefacte que per descomptat parla de l’omnipresència de la dama fosca però també de la rutina al camp, que és alhora manifest mediambiental i reflexió sobre els cicles de la vida, que comença com el diari d’un etnògraf per desplegar-se després en múltiples i joioses direccions. ¿On conflueix tot això? ¿Quina és la goma d’enganxar? El lloc: el departament de Deux-Sèvres, a l’oest francès, on Enard va passar la seva infància. Així que després de vagar pel món, de portar els lectors al seu estimat Orient en novel·les anteriors com ‘Brúixola’ i ‘Parla’ls de batalles, de reis i d’elefants’, Enard torna a casa, i al paisatge de la seva infància construeix aquest artefacte que a altres mans hauria sigut, qui sap, un experiment fallit. En les d’Enard, un plat gurmet.

‘El banquet anual...’ és un homenatge a Rabelais, una novel·la ‘rabelesiana’, pantagruèlica en un sentit literal i en un sentit literari, excessiva i joiosa. Enard barreja tons, èpoques i recursos lingüístics sense despentinar-se, i en surt airós. El capítol del banquet és una peça en si mateixa, un artefacte amb vocació d’independència, de la mateixa manera que, per exemple, l’‘Informe sobre ciegos’ a ‘Sobre héroes y tumbas’, de Sábato, cosa que naturalment no vol dir que les seves fronteres siguin impermeables, al contrari. Quin plaer. ¿Quantes novel·les sobre la mort són capaces de desplegar aquest to festiu? Poques. I erudit, a més, Enard, com sempre. No arribem al punt final sense esmentar La Roda, el mecanisme de resurrecció pel qual tots els personatges a més de ser el que són han sigut o seran llúdries, conills, puces, barons dels d’abans o camperols de l’avenir. I així es desplaça Enard pel temps: amb un que era cura en la seva vida anterior i senglar en la següent. En fi. Un goig.