ESTRENA
Crítica de 'Crónicas de Navidad 2': relatiu regal anticipat
Chris Columbus, antic Mides del cine familiar, dirigeix i coescriu l'oblidable seqüela de l'èxit sorpresa de Netflix
zentauroepp55982430 icult cine201125201811
Crónicas de Navidad 2 ★★
Direcció: Chris Columbus
Repartiment: Kurt Russell, Goldie Hawn, Darby Camp, Julian Dennison, Jahzir Bruno
Països: Canadà
Durada: 112 minuts
Any: 2020
Gènere: Aventures
Estrena: 25 de novembre del 2020 (exclusiva a Netflix)
Segons els càlculs de Ted Sarandos, cap de continguts de Netflix, la primera part de ‘Crónicas de Navidad’ va fer en visionaments l’equivalent a 200 milions de dòlars de taquilla. I això només durant la primera setmana. Pot ser que aquests comptes resultin una mica eteris (¿quanta gent la va veure sencera? ¿quants nens van repetir?), però, sigui com sigui, vint milions de ‘plays’ en set dies no és cap broma. Una altra ronda de cròniques semblava cantada.
Després de conèixer aquesta Sala de Cartes tan Hogwarts en el primer episodi, en ‘Crónicas de Navidad 2’ podem conèixer en profunditat l’hàbitat del Pare Noel (Kurt Russell) i la Mama Noel (Goldie Hawn, compartint protagonisme amb el seu marit 33 anys després d’’Un mar de líos’). La jove Katie (Darby Camp) torna allà per les males arts d’un Belsnickel (Julian Dennison) que, en la visió de Netflix, poc s’assembla al maltractador cobert amb pells del folklore alemany; aquí és un elf convertit en humà macarra per una maledicció i decidit a cancel·lar el Nadal. Katie i el seu nou mig germà, l’hipocondríac Jack (Jazhir Bruno), miraran d’arruïnar-li el pla unint forces que ni tan sols sabien que tenien.
Després d’exercir com a productor en la primera part, Chris Columbus, antic Mides del cine familiar, s’anima aquí a dirigir i coescriure. Es poden detectar alguns rastres de clàssics sorgits de la seva imaginació: hi ha perillosos homes de massapà (aquesta vegada explosius), com a ’El jove Sherlock Holmes’; petites criatures agressives (aquesta vegada elfs, no mogwais passats per aigua), com a ’Gremlins’, o escenes d’aeroport tan intenses com les de ’Sol a casa’.
Notícies relacionadesPer desgràcia, Columbus ha perdut una part del seu toc màgic, o potser l’assequibilitat dels efectes digitals ha malmès els plaers de l’artesania. On als vuitanta hi havia sentit de la meravella, ara només hi ha tones d’efectes digitals dubtosos. Més a vegades és molt poc: un sol ninot (Baby Yoda, diguem-ne) resulta mil vegades més efectiu que la tropa d’elfs infogràfics de ‘Crónicas de Navidad 2’, per molt que un d’ells tingui la veu de Malcolm McDowell. Ho han llegit bé.
La pel·lícula guanya força quan menys es basa en l’exuberància digital. A la millor escena (parin per evitar espòilers) no hi ha rens voladors, Gats Yule ni portals dimensionals: només una filla dient adeu, tardanament, al pare que va morir, com en un episodi sentimental de ‘La dimensión desconocida’. La tristesa de Darby Camp és contagiosa, igual que, en un altre moment salvable, el goig de Kurt Russell cantant un tema original de Steven Van Zandt (’The spirit of Christmas’) en companyia de la Darlene Love en persona.
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- Procés a Tailàndia La pena de mort s’allunya del cas Daniel Sancho
- A tot Espanya Sanitat no pot cobrir 473 destinacions per a MIR
- BCN expandirà el bus a demanda durant els pròxims tres anys
- Terratrèmol hores abans de l’inici de la campanya catalana Sánchez anul·la la seva agenda i es planteja renunciar després de la investigació a la seva dona
- MEDI AMBIENT BCN invertirà 32 milions per triplicar la potència fotovoltaica
- FACTURES AL MUNICIPI Dimiteix el president del PP d’Esplugues per colar despeses personals a l’ajuntament
- CIRCULACIÓ Mobilitat no assumeix la culpa de l’accident mortal de Moya
- HABITATGE El límit al lloguer dispara les consultes immobiliàries
- trasport públic El Govern vol que tot el metro sigui accessible el 2030