crisi sanitària

La Covid-19 entra a La Scala de Milà i contagia 27 artistes

El teatre, tancat per la pandèmia, ha començat una investigació per mirar d'aclarir l'origen del focus de contagi

zentauroepp55621867 icult201028195137

zentauroepp55621867 icult201028195137 / Luca Bruno

3
Es llegeix en minuts
Efe (Gonzalo Sánchez)

La Scala de Milà, considerada una de les òperes més prestigioses del món, ha registrat un focus de contagi de coronavirus amb un total de 27 artistes positius, entre músics i coristes, una situació que ja està sent investigada.

La institució va acabar aquest dimecres de realitzar proves a tot el seu equip i vint-i-set persones estan contagiades: nou músics de l’orquestra –tres d’instruments de vent i nou de corda– i divuit cantants del cor, van indicar a Efe fonts internes. Gairebé totes aquestes persones són asimptomàtiques i només una ha hagut de ser hospitalitzada per haver desenvolupat una pulmonia, tot i que el seu estat «no és dramàtic».

Investiguen l’origen del focus

Els gestors d’aquesta històrica òpera, inaugurada el 1778, ja han començat una investigació per mirar d’aclarir l’origen del focus de contagi, tot i que de moment no hi ha conclusions. La intenció és reconstruir els moments de contacte entre els artistes, no només sobre l’escenari, sinó també en les aturades.

Crida l’atenció per exemple que el virus hagi colpejat amb especial incidència coristes i flautistes, que durant les proves no utilitzen mascareta, mentre que no hi ha hagut cap cas entre el cos de ball, que les porten constantment, afirma la font. De moment les autoritats sanitàries han disposat una quarantena de deu dies tant per a l’orquestra com per al cor, per la qual cosa les proves han quedat suspeses.

La música ja havia deixat de sonar a La Scala després que el Govern italià decretés diumenge passat el tancament dels llocs de la cultura, entre d’altres, fins al 24 de novembre per mirar de contenir un virus especialment descontrolat a Milà.

De fet el 16 d’octubre passat hauria d’haver revelat el seu programa líric hivernal en una roda de premsa que va quedar suspesa «sine die» a l’espera de veure com evolucionava aquest context. I es va suspendre la venda d’abonaments, una cosa que no ocorria des dels bombardejos de la Segona Guerra Mundial.

Objectiu actual: salvar ‘La Prima’

En aquests moments l’objectiu és salvar La Prima, la inauguració de la temporada lírica que cada any té lloc el 7 de desembre, Sant Ambròs, i que reuneix els més alts càrrecs de l’Estat per ser aquest un dels grans esdeveniments culturals del país.

Un esdeveniment seguit a més per televisió pels amants del bel canto de mig món. No obstant, tot encara està per veure i La Prima corre veritablement un gran risc de no celebrar-se. No obstant, tot dependrà de com avanci la pandèmia que, de moment, deixa més de 20.000 casos diaris de contagi a tot el país i no dona senyals de frenar-se.

«El problema és que els casos augmenten a Milà de forma exponencial per tot arreu», lamenta la font, que esmenta un dels grans temors d’aquests dies, un nou confinament similar al que es va viure la primavera passada. Aquest any l’òpera escollida per obrir la temporada ha sigut el drama ‘Lucia de Lammermoor’ de Gaetano Donizetti, protagonitzat per la soprano nord-americana d’ascendència cubana Lisette Oropesa.

Notícies relacionades

De moment aquest temple líric s’aferra a l’esperança de no abaixar el seu teló i ja ha començat les proves tècniques, d’escena, de La Prima, una fase «embrionària» de la seva preparació. Els assajos de música i veu haurien de donar inici a partir del 9 de novembre i, tenint en compte que normalment aquesta obra inaugural es tarda a assajar un mes, podria estar llesta per al dia de Sant Ambròs, sempre que no s’apliquin noves restriccions.

Des de La Scala en el dia d’avui no es descarta res, ni tan sols, en el pitjor dels escenaris, oferir el concert a porta tancada, sense públic, que seria una manera de manifestar que la cultura no s’atura ni tan sols en les circumstàncies més adverses.