REFERENT HIP-HOP

5 cançons imprescindibles de Jota Mayúscula

Recordem alguns dels millors 'hits' gravats pel 'dj' i productor amb C.P.V. o en col·laboració amb altres per als seus discos en solitari

zentauroepp54869407 fallece jota may scula  figura destacada del rap espa ol200911151113

zentauroepp54869407 fallece jota may scula figura destacada del rap espa ol200911151113

2
Es llegeix en minuts
Juan Manuel Freire
Juan Manuel Freire

Periodista

Especialista en sèries, cinema, música i cultura pop

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ahir a la matinada ens deixava Jesús Bibang González, àlies Jotamayúscula, ‘dj’, productor i locutor radiofònic que ha contribuït com poques figures a la difusió de la cultura hip-hop a Espanya. Aquí recordem alguns dels seus millors temes amb C.P.V., el grup que el va donar a conèixer, o en companyia d’altres, per als seus discos en solitari.

1. ‘Rimadero’, de ‘Madrid, zona bruta’ (C.P.V., 1994)

Aquest clàssic del ‘rap hardcore’ és un entre els molts ‘hits’ del debut de C.P.V., ‘Madrid, zona bruta’ (1994), però té particular rellevància perquè va donar títol al programa que Jotamayúscula va presentar a Radio 3 des de 1998, i que va obrir les orelles a la riquesa de la cultura hip-hop a joves de tot l’estat. El productor es llueix amb els ‘scratches’ a prop del final del tema. 


2. ‘Bla, bla, bla’, de ‘Grandes planes’ (C.P.V., 1998)

Ment curiosa i atenta als canvis, aquí es marcava una base més a prop del minimalisme de Timbaland que del ‘boom bap’ tradicional. Sobre aquesta base, Supernafamacho s’ho passava en gran i es marcava algunes vacil·lades per a la llegenda: «Pasando de Canillejas, pasa de joder con Nafa / O te aplico mi Moraleja, que es lo único que me queda / Te canto una galleta que ni Maria Fontaneda».          


3. ‘Titiriti tirititero’, d’‘Hombre negro soltero busca’ (2000)

Aquesta col·laboració amb Mala Rodríguez ha de ser, amb permís de, potser, ‘Tranquilo’, el triomf més gran del seu primer disc al seu nom. En la melodia i la lletra, és cosina germana del ‘Tengo un trato’ de la seva veu cantant, el disc de debut del qual, ‘Lujo ibérico’ (també del 2000), va ser produït en gran part per Jotamayúscula. 


4. ‘Ke no hay alcohol’, d’‘Una vida Xtra’ (2004)

Notícies relacionades

Si hi ha un raper (no de C.P.V.) amb el que Jotamayúscula tingués una fèrtil relació col·laborativa, aquest és Kase.O, amb el que va gravar, per exemple, aquest contagiós tema del 2004. En una entrevista, el mestre saragossà recordava com Jotamayúscula el va animar a acabar d’escriure el tema a l’estudi, en lloc de sortir fugint i venir un altre dia amb tot preparat. Potser per això la cançó va quedar tan viva, crua i contagiosa. Junts van gravar també ‘En el cielo no hay alcohol’, ‘Ya estamos muertos’ o ‘Dos minutos’. 


5. ‘Codo con codo’, de ‘Camaleón’ (2006)

També al marge de C.P.V., Jotamayúscula i Supernafamacho van ser inseparables. ‘Codo con codo’ és un dels seus millors temes junts, dins o fora del grup: un mig temps de baix i teclats subtils que, no obstant, és pur desvergonyiment en unes lletres d’encantadora fanfarroneria. Dos anys després, es marcaven un altre gran ‘hit’ conjunt, ‘Sonido campeón’, per al disc del mateix (lògic) títol.

Temes:

Música