SAGA LITERÀRIA I FÍLMICA

'After. En mil pedazos', el fenomen que arrasa als cines (més que 'Tenet')

La seqüela de l'adaptació de les novel·les juvenils d'Anna Todd trenca els pronòstics i se situa en la primera posició de la taquilla el primer cap de setmana de la seva estrena

009

009

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Semblava que seria Christopher Nolan qui salvaria les sales de cine amb ‘Tenet’, però el cert és que ha sigut la seqüela d’un ‘best-seller’ juvenil la pel·lícula que s’ha convertit en la sorpresa d’aquest inici de temporada.

En la seva setmana d’estrena, ‘After. En mil pedazos’, s’ha situat al primer lloc a la taquilla i en tan sols tres dies l’han vist més de 160.000 espectadors, amb què ha acumulat més d’un milió d’euros. Dijous passat, data de la seva estrena, van anar a veure-la 20.000 persones. Un autèntic fenomen que ningú s’esperava, sobretot tenint en compte que la primera part, ‘After. Aquí empieza todo’ no va obtenir una resposta tan contundent i segons fonts de la mateixa distribuïdora, Diamond Films, aquesta segona part l’ha superat en un 300%.

Tot i que el ‘hit’ hagi agafat per sorpresa, el cert és que cinc dies abans de la seva estrena s’havien venut anticipadament més de 15.000 entrades, cosa que podia haver servit com a termòmetre per valorar l’interès del públic. Conclusió: hi havia una base de fans desitjant veure-la i res els ho ha impedit. La generació postmil·lennista ja té el seu ‘crush’ cinematogràfic de l’era Covid.

¿Però què és ‘After’ i per què genera aquestes passions?

El seu cas no es troba gaire allunyat d’altres èxits com ‘Cincuenta sombras de Grey’. Pot ser que ‘After’ no arribi a convertir-se en un fenomen sociològic com va passar amb les novel·les d’E. L. James, ja que el seu ‘target’ és més limitat, però les dues sagues (literàries i cinematogràfiques) s’han desenvolupat d’una manera similar. A més, tenen un origen comú, les dues sorgeixen com a ‘fanfictions’, és a dir, ficcions que utilitzen un personatge o història de la cultura popular per perpetrar relats derivatius. Així, si E. L. James es va basar en ‘Crepuscle’ per crear la història d’amor, luxe i toc ‘soft’ sado a ‘Cincuenta sombras de Grey’, Anna Todd va crear ‘After’ en honor al seu ídol, el que va ser líder de la ‘boy band’ One Direction, Harry Styles.

Cinc llibres

Todd era una noia de 18 anys sense gaire món casada amb un soldat que vivia a la base militar de Texas mentre ell es trobava de missió a l’Iraq. Treballava venent maquillatge, de recepcionista o a la cadena de gofres Waffle House i en les seves estones lliures devorava llibres de fantasia juvenil i somiava amb Harry Styles. El 2013 va descobrir una eina gratuïta, Wattpad, i va començar a utilitzar-la per escriure algunes de les seves elucubracions que es van materialitzar en la història d’una noia responsable i virginal (un transsumpte d’ella mateixa) que s’enamorava del dolent de la classe.

L’impacte va ser immediat i Anna Todd va fitxar per l’editorial Simon & Schuster. A partir dels personatges de Tessa Young i Hardin Scott, va desenvolupar tota una saga i entre el  2014 i el 2017 es van publicar cinc llibres, a Espanya a través de Planeta dins del seu segell ‘new adult’.

Anna Todd, fotografiada a Barcelona el 2015 / JOAN CORTADELLAS

Notícies relacionades

L’any passat, a l’abril, es va estrenar ‘After: Aquí empieza todo’, l’adaptació del primer capítol, protagonitzada per Josephine Langford i Hero Fiennes-Tiffin, nebot de Ralph Fiennes al paper de guaperes trencacors. ¿La trama? El de sempre, dos joves pertanyents a universos oposats que es coneixen i experimenten el desig, el sexe i la decepció amorosa. Tot regat per una atmosfera d’erotisme enjogassat, però en el fons, bastant beat.

A Todd se la va acusar de ser conservadora, de perpetuar els estereotips masclistes i d’utilitzar la masculinitat tòxica com a motor de l’acció, així com de fomentar la submissió femenina. Res d’això sembla importar gaire. Aquí el que importa és la revolució hormonal, l’estètica del sobreescalfament i l’esperit del culebró ‘teen’. I aquests paràmetres Anna Todd (els responsables de les adaptacions cinematogràfiques) els controla a la perfecció. No li importa ser sofisticada com Sally Rooney a ‘Normal People’, perquè es tracta d’una altra lliga, la de l’explotació per a adolescents. De moment, i atesa la tirada de l’assumpte, ja estan confirmades ‘After 3’ i ‘After 4’.

Temes:

Cine