ESTRENA A MOVISTAR PLUS

'Lucy in the Sky': sexe, astronautes... i dignitat

Noah Hawley trasllada al cine la història real i una mica estrambòtica d'un triangle amorós entre astronautes amb Natalie Portman com a protagonista

zentauroepp54489645 icult200814172430

zentauroepp54489645 icult200814172430

3
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Un triangle d’amor entre astronautes, una acusació d’intent d’assassinat, un recorregut de 1.500 quilòmetres per carretera i, per descomptat, bolquers. El cas de Lisa Nowak ho tenia pràcticament tot, per això és lògic que al seu dia no només omplís titulars sinó que es convertís en tema de monòlegs còmics, acudits virals i paròdies televisives. Però ‘Lucy in the Sky’, la pel·lícula inspirada en la seva història que aquest diumenge s’estrena a Espanya a través de Movistar Plus, adopta un enfocament molt diferent. «He volgut recordar al públic que enmig de les històries que apareixen a la premsa groga hi ha éssers humans que s’equivoquen i veuen com se’ls arruïna la vida», explicava en el passat festival de Toronto el seu director, el cèlebre ‘showrunner’ televisiu Noah Hawley. «Quan els nostres errors privats es fan públics, hauríem de rebre suport i compassió, no burles».

El 5 de febrer del 2007, Lisa Nowak va conduir 14 hores per agredir amb un esprai de gas pebre la seva companya de la NASA Colleen Shipman

En les primeres hores del 5 de febrer del 2007, Nowak va arribar a l’aparcament de l’Aeroport Internacional d’Orlando (Florida) després de viatjar amb cotxe durant 14 hores des de Houston (Texas) equipada amb una maça d’acer, una pistola d’aire comprimit, un ganivet, un esprai de defensa personal, una corda i diverses bosses d’escombraries grans. Disfressada amb perruca negra, ulleres de sol i gavardina, es va acostar al cotxe de Colleen Shipman, companya seva a la NASA, i va tocar la finestreta del conductor. Quan Shipman la va baixar, Nowak li va tirar gas pebre a la cara, però això no li va impedir allunyar-se a correcuita i alertar immediatament la policia. Quan els agents van arribar al lloc del succés van trobar Nowak llançant la perruca i la pistola a un cubell d’escombraries.

A l’informar dels fets, la premsa es va centrar en els detalls més morbosos: es va fer públic que les dues dones tenien o havien tingut vincles sentimentals amb un tercer astronauta, Bill Oefelein –bàsicament, ell va deixar Nowak per Shipman– i que, segons els detectius assignats al cas, durant el seu llarguíssim trajecte al volant, l’agressora havia portat posats uns bolquers per no haver de parar.

Exercici de dignificació

Notícies relacionades

La pel·lícula no vol reconstruir el cas fidelment. Encarnada per Natalie Portman, la seva protagonista es diu Lucy Cola i la seva vida personal és diferent de la de Nowak en diversos aspectes. A més, en la seva peripècia narrativa no hi ha cap rastre de bolquers. «La meva intenció no és fer llenya de l’arbre caigut sinó just el contrari», afirma Hawley sobre aquesta absència. «Aquella dona va ser humiliada i es mereix que li tornem la seva dignitat. Per a això és necessari comprendre que el seu cas és una tragèdia, no un sainet». Així mateix, afegeix el creador de telesèries com ‘Legión’ i ‘Fargo’, l’altre objectiu de ‘Lucy in the Sky’ és utilitzar la història real com a teló de fons sobre el qual reflexionar sobre els efectes psicològics que provoca viatjar a l’espai.

La pel·lícula pretén utilitzar la història com a teló de fons per reflexionar sobre els efectes psicològics dels viatges a l’espai

«Els estudis demostren que molts astronautes tenen transformacions profundes després de viure aquesta experiència. Alguns, per exemple, han començat a desenvolupar inquietuds artístiques i d’altres s’han convertit en activistes mediambientals. Alguns, d’altra banda, pateixen crisis existencials profundes». Inicialment acusada d’intent de segrest i assassinat, Nowak va ser considerada culpable d’assalt i altres delictes menors i condemnada a un any de llibertat condicional el 2009. Des d’aleshores no ha fet cap aparició pública, fet que va convèncer Hawley que no havia de contactar amb ella durant la producció de la pel·lícula. «La seva vida es va convertir en un circ», recorda el director. «Es mereix que la deixem en pau».