NOVA REALITAT

Rodatges en plena pandèmia: mascareta, llums... acció

Els rodatges seran més costosos per poder-se adaptar als nous protocols de seguretat

zentauroepp53799371 icult200620171816

zentauroepp53799371 icult200620171816 / JAIME OLMEDO

3
Es llegeix en minuts
Beatriz Martínez
Beatriz Martínez

Periodista

Ubicada/t a Madrid

ver +

Constitueixen una de les potes fonamentals del sector audiovisual. Si no hi ha rodatges, no hi ha contingut per oferir ni als cines ni a les plataformes. I per molt que es pugui parar el món, si alguna cosa ha demostrat aquesta pandèmia és que els espectadors no han deixat de consumir cine i ficció televisiva durant la quarantena. I en continuaran demanant més.

Han sigut moltes les incògnites que han envoltat la tornada dels rodatges, molts els protocols de seguretat que han circulat, però una cosa està clara: seran més cars. Diverses fonts del sector parlen d’una desviació pressupostaria del 5%, però reconeixen que pot arribar fins a un 10%.

Entre els molts rodatges que es van parar a causa de la pandèmia, hi havia la segona temporada de la sèrie ‘Hierro’. Tornar a posar en marxa tota la maquinària ha constituït una odissea que donaria per a tot un llibre de peripècies. Van sobreviure a tempestes de calima, a una plaga de llagostes i després a la Covid-19. Havien acabat de rodar només un terç dels capítols quan tots van haver d’agafar les maletes i abandonar l’illa que dona títol a la sèrie. Ni tan sols van poder moure la mercaderia.

«En les assegurances sempre apareixia una clàusula a la qual no fèiem gaire cas: que no cobria res si hi havia un sisme submarí, un terratrèmol, una guerra... o una pandèmia. Qui ens havia de dir que ara aquest punt es convertiiar en una de les nostres pors més grans», explica Alfonso Blanco, de la productora Portocabo, que amb Movistar + i ARTE França són els responsables de ‘Hierro’.

Protocols massa genèrics

Quan van començar a aparèixer protocols es van adonar que eren massa genèrics i que cada rodatge era un món. En el seu cas, el desafiament més gran era que tot un equip es traslladés a una illa lliure de Covid-19, per això havien d’estar molt segurs que ningú tingués el virus. Després d’un confinament previ, tests, viatge amb avió, un nou confinament i un altre test, estaven preparats per rodar ja que tots van donar negatiu, convertint-se en una ‘unitat familiar’, en una ‘bombolla’. Alhora van començar amb la formació de cada departament perquè s’aprenguessin les 44 pàgines del protocol. «Al segon dia funcionava tot a la perfecció, cosa que demostra que som un sector acostumat a la guerrilla», comenta.

Notícies relacionades

La innovació tecnològica ha resultat fonamental, per la qual cosa la major part de productores hi hauran d’invertir. Res de papers de mà en mà o amuntegaments al combo. Tot es mirarà a través d’un programa específic ‘online’.

Una de les pel·lícules que començarà la setmana que ve des de zero serà ‘Papá o mamá, la nova de Dani de la Orden, una producció de Secuoya i Atresmedia Cine. Mercedes Gamero, la seva directora general, reconeix que havien estat treballant a l’espera que tot es pogués engegar i només han adequat el guió a uns espais més amplis. A l’agost té previst iniciar dos importants rodatges més, el ‘thriller’ ‘Las leyes de la frontera’, de Daniel Monzón, i ‘La mujer perfecta’, d’Arantxa Echevarría. «Sents vertigen, però aquesta situació no sembla que s’hagi de resoldre a curt termini, així que cal treballar com es pugui i acostumar-se a les circumstàncies, si no, paralitzaríem la indústria completament. Al cap i a la fi, no és tan diferent del que passa en altres sectors, a les fàbriques o a les oficines».H Al principi els torns, les mascaretes, et semblen d’una altra galàxia, però al final acaben formant part de la teva quotidianitat».

Temes:

Cine Coronavirus