13 d’ag 2020

Anar al contingut

TEMPORADA VINENT

Una OBC de 50 músics per a la nova realitat del 2020-21

L'Auditori adapta la seva programació a la Covid-19, aposta pel talent local, les batutes femenines i referents de la composició actual com Thomas Adès i Cassandra Miller

Robert Brufau, director del centre, llança una programació amb vista als tres pròxims anys, amb oferta 'online', un cor propi i un abonament a 85 euros per a menors de 35 anys

Marta Cervera

Una OBC de 50 músics per a la nova realitat del 2020-21

May Zircus

L’OBC tindrà una temporada de concerts adaptada als nous temps. La necessitat de mantenir els músics a distància impedirà comptar amb la formació per complet, així que Robert Brufau, director de l’Auditori ha optat per un altre format per a la temporada 2020-21 que, si tot va bé, espera rebre els primers espectadors al setembre. «Ens cenyirem a les normes. Ja sigui amb un terç o amb la meitat de l’aforament, però obrirem tan bon punt puguem», explica Brufau. Tot i que per tocar necessiten estar junts, caldrà col·locar-los a aquest metro i mig de distanciament per evitar contagis, i això obligarà a reduir a tenir màxim 50 músics en escena.

Està content de poder presentar per fi el seu gran projecte adaptat als nous temps que comença la temporada que ve i enllaçarà amb les dues següents. «La programació integrarà tots els concerts englobats sota un concepte». El pròxim curs girarà entorn de la idea de creació, el següent explorarà l’amor-odi i en el 2022-23, la idea de mort o retorn. Però no només hi haurà música en directe.

Plataforma i segell discogràfic propis

Alguns concerts també es gravaran i estaran disponibles en auditoridigital.cat una plataforma de ‘streaming’ i segell discogràfic propi. La digitalització dels continguts permetrà d’una banda disposar de nou material en cas que un nou repunt de la Covid-19 obligués a quedar-se a casa de nou. «Es podrà abonar igual que a Netflix o Filmin per seguir les nostres estrenes i activitat o pagar només per allò que desitgen veure», diu Brufau. Serà una nova manera de disfrutar dels concerts per als que no vulguin desplaçar-se fins a l’Auditori. I permetrà almenys veure l’OBC i la Banda Municipal en acció quan s’ompli la sala, una cosa que passarà amb més freqüència quan s’apliqui la reducció d’aforament prevista a causa del Covid-19. 

Abonament per a menors de 35

No s’ha d’oblidar que l’edat mitjana de l’abonat està en zona de risc. I si l’any passat es va llançar una tarifa plana per a menors de 25 anys  que va sumar 340 abonats i va servir per rejovenir la platea, un dels objectius de Brufau, aquest any s’ampliarà la seva oferta: els menors de 35 anys tindran un abonament de 85 euros per a tota la temporada clàssica. Tot i que aquest divendres ha presentat a la seva web tota la programació, ara per ara l’Auditori només permet fer reserves. Al setembre, quan s’aclareixin els protocols per seguir en els concerts, s’iniciarà la venda. De moment no hi ha entrades soltes a la venda disponibles. 

Cor professional 

La temporada que ve serà la primera dissenyada per complet per Brufau, al càrrec des de fa any i mig però bon coneixedor de la casa. «Serà el principi d’un projecte integral a tres anys que posarà la creació en el centre». ‘La creació’ serà l’eix de la temporada 20-21, que abordarà el tema de moltes formes i inclourà ‘La creació’ de Haydn amb l’OBC que estrenarà un cor professional propi de l’Auditori que dirigirà Xavier Pastrana. «A Catalunya hi ha molts cors amateurs, però falten cors professionals», assenyala Brufau amb ganes de desenvolupar a la llarga un cor nacional de primer nivell. No obstant es continuarà treballant també amb altres conjunts corals catalans com s’ha fet fins ara. El Cor de l’Auditori realitzarà quatre programes per temporada: tres de simfonicocorals i un ‘a cappella’. 

Cap a la paritat

L’elecció de dos compositors residents, el premiat músic anglès Thomas Adès i la destacada creadora canadenca Cassandra Miller, simbolitza les ganes d’equilibrar la balança. Històricament en les arts, però especialment en la música clàssica, les dones ho han tingut cru per demostrar el seu talent. I, tot i que encara no s’aconsegueix plenament al podi de direcció d’orquestra, el desequilibri disminuirà, ja que hi haurà rècord de directores. L’OBC comptarà amb vuit batutes femenines, entre elles, la francesa Laurence Equilbey, inventora del diapasó electrònic ‘o-tuner i la polonesa Marta Gardolinska. 

Quartets com a aperitiu

Un nou projecte, la biennal de quartets obrirà la temporada al setembre. Un selecte programa per obrir boca que permetrà esquivar fàcilment la separació que exigeixin els protocols de seguretat post-Covid-19. El Quartet Casals, un formidable grup consolidat internacionalment, serà l’encarregat de cocomissariar aquesta mostra que permetrà disfrutar conjunts estrangers com el Diotima, l’Artemis  i el Novus i potents grups de km 0.

Mozart a l’estiu

Si fa anys l’Auditori obria les temporades amb el Festival Mozart, ara es recupera la idea de dedicar un cicle al genial compositor de Salzburg amb ‘Nits d’estiu’, que l’OBC oferirà a final de la temporada que ve. Comptarà amb destacats solistes com el clarinetista Andreas Ottensamner i directors especialitzats en la interpretació historicista com Andrea Marcon. 

Música de tots els temps

Si alguna cosa preocupa Brufau és la falta de relat de l’Auditori. «El Liceu i el Palau ja tenen la seva història. Hi ha molta gent que fins i tot no ens identifica. L’Auditori ha de ser un reflex de la diversitat musical del segle XXI», explica el director del generador de concerts més gran a les seves quatre sales. Brufau vol que l’Auditori sigui un far de la modernitat –hi haurà 36 estrenes– respectant i mimant el nostre patrimoni musical. En aquest sentit, la temporada vinent recordarà el llegat de Robert Gerhard i Joan Manén

Estrenes: 

Amb Thomas Adès es podran disfrutar obres com ‘In seven days’ per a orquestra, piano i vídeoinstal·lació, obra que contraposa llum i caos. Ell mateix dirigirà a l’Auditori una de les seves peces: a més el compositor anglès dirigirà a l’Auditori l’estrena d’‘Humouresque’, un concert per a violí i orquestra, coencàrrec de l’Auditori amb centres de Finlàndia, Dinamarca i Suècia. De Casandra Miller s’escoltaran, entre altres ‘About Bach’ per a quartet de corda i dues noves peces: una obra simfònica encàrrec de l’Auditori i una peça per a veu i electrònica. 

Per a més informació sobre la programació dels cicles de música antiga, de la Banda Muncipal i de la música actual consulteu la web de l’Auditori.

Temes: Auditori