CRÍTICA DE CINE
'Continuar': l'odissea interior
Joachim Lafosse retrata la relació difícil entre una mare i el seu fill adolescent adoptant algunes maneres essencials del 'western'

zentauroepp53478595 icult200520184713 /
Continuar ★★★
Direcció: Joachim Lafosse
Intèrprets: Virginie Efira, Kacey Mottet Klein, Diego Martín, Damira Ripert
País: Bèlgica / França
Durada: 84 minuts
Any: 2018
Gènere: Drama
Estrena: 22 de maig del 2020 (Filmin)
L’assumpte de bona part de les pel·lícules de Joachim Lafosse són les diferents maneres que les famílies tenen d’implosionar, i en aquest sentit ‘Continuar’ és una prolongació, tot i que alhora aporti novetats en la carrera del director belga. La protagonitzen una mare i el seu problemàtic fill adolescent, que creuen a cavall un paisatge tan bonic com inquietant del Kirguizistan; tot i que dissenyat com un mitjà per reparar la relació entre tots dos, el viatge servirà perquè brollin de la parella foscos sentiments soterrats.
Notícies relacionadesMentre els contempla, Lafosse adopta per primera vegada en la seva carrera algunes maneres essencials del ‘western’, com les divisions morals essencials i, sobretot, l’ús dramàticament deliberat dels imponents espais oberts. Però, malgrat aquests últims, ‘Continuar’ resulta igual de claustrofòbica que títols previs de la seva filmografia, com ara ‘Propietat privada’ (2006) i ‘Después de nosotros’ (2016), i tot i ser dues figures diminutes en la immensitat, mare i fill estan atrapats en les seves pròpies psicologies. Cap de les amenaces externes que afronten durant el trajecte és tan perillosa com la que ells mateixos encarnen.
En el seu cine, Lafosse acostuma a generar tensió a través dels diàlegs; aquí, en canvi, són els silencis els que construeixen una atmosfera tòxica i van fent bullir la relació. Paradoxalment, és quan la parella comença a fer un ús més freqüent de la paraula que el misteri s’evapora, en bona mesura perquè el que diuen per justificar-se cau en el didactisme i la falta de lògica. I no és l’únic motiu pel qual el final del viatge no arriba a resultar del tot satisfactori: al llarg dels seus escarits 84 minuts de metratge, la pel·lícula no permet a l’espectador sentir el pas del temps, ni fer-se una idea de com la durada del periple pot influir en la reconstrucció psicològica dels personatges.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Un clàssic "Autèntiques i picants": el bar de Rubí aclamat per les seves patates braves
- El CNI combat a Àfrica les màfies de la immigració irregular
- Comerç El mercat de l’Abaceria tornarà a obrir l’estiu vinent
- TELEVISIÓ I MAS Sandra Barneda
- Barcelona, protagonista La joiera que va canviar de professió i ja té 19 centres psicològics
- Mundial d’atletisme L’or olímpic Jordan Díaz rebenta i es queda sense final
- Les batalles del Madrid Florentino declara la guerra a tothom
- El rival dels blaugrana La caríssima torre de les ‘garses’